Klart for Årets Båt-testing i Spania

14 spennende nyheter venter på Årets Båt i Europa-juryen i Port Ginesta, sør for Barcelona.

Publisert Sist oppdatert

Ni enskrogsbåter og fem flerskrogsbåter skal seiles. Fem italienske, og fire franske. I år blir de nominerte båtene fordelt i seks kategorier. Nytt i år er at flerskrogsbåtene blir delt i to, en for turkatamaran, og en for raske katamaraner. I Spania vil det bli båter fra fem av kategoriene. For en måned siden testet vi åtte båter ut fra La Rochelle.

Blir det vind?

Testseilingen vil foregå i dagene etter båtmessen i Barcelona, en utstilling som har økt sin betydning etter at vi la testingen i dette farvannet. På denne årstiden er det gjerne lite vind i området, og slik ser det ut til å bli i år også. Litt regn ser det ut til å bli også.

Båter vi skal seile

DRØMMEBÅT: I fjor seilte vi Solaris 40. I år stiller verftet med en 50-foter etter samme prinsipper. Solaris 50 er mer innrettet mot tur enn Italia 12.98 og Grand Soleil, med et bredere og tyngre skrog. Verftet bruker utsøkte materialer og leverer båter av ypperste kvalitet. Solaris 50 vil nok for mange bli en drømmebåt .
DESIGN: Elan har sluppet til designbyrået Pininfarina for stylingen av deres nye 47-foter mens Humphreys Yacht Design står for det tekniske. Båten har fått et tøft særpreg, og dataene antyder at dette også er en velseilende båt. Elan har godt omdømme i Norge og den nye modellen bør ha et marked her hjemme.
LUKSUS: Oyster 495 er ute på lanseringsturné. Den startet i Oslo, hvor vi fikk prøveseile og lot oss imponere. 50-foteren er verftets minste modell, en superyacht i kompakt størrelse.

.

MER ITALIENSK: Italia Yacht lanserer sin andre 44-foter. Nye 12.98 har en skroglengde på 13,16 meter. Cossutti står bak linjene, og har tegnet en båt med samme skrogbredde som Bavaria C38. Et langt, smalt skrog med diger rigg vil gjøre nyheten rask og tøff. Med norsk representant er Italia Yacht nå også mer aktuell i Norge.
TUR OG REGATTA: Grand Soleil bygger videre på sitt konsept med båter i to versjoner, en for tur og en for regatta. Designer Matteo Polli er en garanti for at båten vil hevde seg under ORCi. Verftet har flyttet byssa fremover igjen og har en langsgående løsning. Det gir muligheter for to bad og tre lugarer i en rask 40-foter. Modellen virker svært spennende.
Stor FIRST: Beneteau Oceanis Yacht 60 bygger på ideer fra First Yacht 53, en båt designet av italienske Lorenzo Argento, og får et skrog med raske linjer. 60-foteren får tre komfortable lugarer med hvert sitt store bad. Targabøylen kan få en hard bimini, egnet for seiling under stekende sol. Denne båten kan også leveres med rullermast.

.

AVANSERT: Ice 62 Targa blir en rask turseiler fra Italia. Skrog og dekk er støpt i en miks av karbonfiber og glassfiber for å holde vekten lav. 62-foteren får opptrekkbar T-kjøl som går fra 3,9 meter til 2,3 meter. Det spesielle med Ice 62 Targa er targabøylen over cockpiten. Den har flere funksjoner. Det er også en bimini i karbon, som gir skygge i cockpiten. På biminien er det plassert store solcellepaneler. Løygangen er også plassert her.
RESIRKULERBAR: Ecoracer 25 er støpt med en ny type bindemiddel som gjør den nye, raske 25-foteren resirkulerbar. Bindemiddelet kan løses opp, og fiberne og skumkjernen brukes på nytt. Det er brukt lin i stedet for glassfiber, og basaltfiber i stedet for karbonfiber. Linfiberne er naturlig nedbrytbare.
MODERNE: Bente 28 er ikke større enn Maxi 84, men har cockpit som en 36 foter og innredning som en 31 foter. 28-foteren er helt unik i markedet, og perfekt for en som vil betale for å ha en moderne båt i kompakt størrelse.

.

HAVSEILAS: Balance 482 er en ny katamaran fra Sør-Afrika. Den er bygget for å seile bra på havet. Større avstand fra sjøen til broen mellom skrogene skal gjøre seiling i sjø mer behagelig. Balance 482 har også stikk-kjøler for bedre kryssgenskaper. Verftet bruker epoksy og vinylester for å spare vekt og gi et bedre støp.
KARBON: Catana bruker karbonfiber i sin nye 49 foter, som har fått navnet Ocean Class. Katamaranen er utviklet for langturseiling med høy gjennomsnittsfart. Også Catana Ocean Class har stikk-kjøler for bedre kryssegenskaper, og innredningen viser nye ideer. Overbygget er trukket langt bak, men store sidevinduer kan åpnes. Dette gir en utendørsopplevelse.
ITALIENSK: Comar Yachts bygger også katamaraner. C-Catamarans C48 er deres andre modell etter debutten på 36 fot. C48 blir bygget i epoksy med karbonforsterkninger. Stikkjøler skal gi bedre kryssegenskaper. Skroget er utformet for havseilas.

.

FERSK: Beneteaus nye katamaranmerke Excess lanserer en ny båt på 14 meter. Excess skal være mer sporty enn Lagoon.
HØY: Lagoon 51 er bygget både i bredden og høyden. Med bimini over flybridgen blir bom og tyngdepunktet høyt. Lagoon skårer høyt på komfort og stil. 51 foteren er et flytende feriehjem, en båt som kan leveres med hele seks lugarer og fire bad. Løsningen med en diger lugar i det ene skroget, og tre i det andre vil nok selge best.

.