Regelen klar - konflikten løst?

Regelen for den nye 90 fots America´s Cup klassen ble kjent igår. Bak den står seks designere som representerer lagene som til nå har utfordret til seilasene i 2009. Blir Larry Ellison fornøyd nå?

Publisert

AC Management offentliggjorde som planlagt igår den nye AC90 regelen for 90 fots båtene som etter planen skal seile i de 33. seilaser om America´s Cup i Valencia i 2009. Regelen er et resultat av arbeide over de siste seks uker der alle desginere fra forsvarer Alinghi og utfordrerne har bidratt. Tom Schnackenberg som var sentral da Australia II vant America´s Cup i 1983 har ledet dette arbeidet på vegne av ACM.

Designers fra i alt seks lag har møtt regelmessig siden prosessen med å utvikle den nye regelen startet 15 september. Tom Schnackenberg kommenterer denne slik: - Dette er vært en forfriskende prosess der utfordrerne har bidratt enormt til utvikingen av regelen. Det er utrolig hvor oppfinnsomme folk i dette miljøet er og designerne har hele tiden testet nye tanker og ideer på hverandre. Disse seks ukene har vært meget positive.

I korthet får de nye AC90 en LOA på 90 fot, 6.5 m dypgående og et deplasemant på 23 tonn. Ifølge Schnackenberg har man i utviklingen av AC 90 regelen lagt vekt på å benytte erfaringene fra Versjon 5 i den eksisterende America’s Cup Class regelen.

- Vi har forsøkt å gjøre det enkelt på grunn av den korte tiden vi har til rådighet, samtidig som vi ikke vil kaste vrak på de erfaringer vi har etter 18 år med dagens ACC, sier Schnackernberg som understreker at dette er en boksregel og ikke en rating regel. Den nye båten vil skille seg fra ACC Versjon 5 ved at båtene vil bli vesentlig raskere og vaskeligere å seile.

Les mer:

http://33rd.americascup.com/en/index.php?idContent=25&idPage=1

Er du interessert i å lese hele regelen, se her:

http://www.americascup.com/multimedia/docs/2007/10/071031-ac90_rule_final.pdf

ACM har tidligere uttrykt at regelen bare vil bli kjent for de lagene som har har utfordret til de 33. seilasene om America´s Cup. Nå som regelen er kjent for alle, skal det bli interessant å se hvilke reaksjoner som kommer fra Golden Gate YC/ BMW Oracle Racing som 25. oktober erklærte at de ville strekke seg langt mot en løsning på komflikten med forsvareren Alinghi dersom også de fikk innsyn in den nye regelen. 

Les  uttalelesen fra GGYC:

http://www.ggyc.com/071025-GGYC_Press_Release.doc