Ukens Trimmetips – TIPS NUMMER 1

Bruk mastekranen med fornuft

Mange skader oppstår ved mastekranen når riggen skal opp eller ned. Det er en jobb som krever omtanke! Her er en praktisk og sikker framgangsmåte, hentet fra boka «Seil og rigg».

Publisert Sist oppdatert

Mastekranen er et potensielt farlig sted, både for master og mennesker. Riggere opplever at mange av de skadene de får inn til reparasjon, er skader som er oppstått i forbindelse med bruk av mastekran. Her kan det fort gå galt! Hvis du ikke har erfaring med prosessen, er det best å få hjelp av noen som har erfaring. Det skal minimum være to personer til denne jobben, og den bør ikke settes i gang i mye vind.

Les også: Rett inn i masten

Forsiktig med rodrigg

Transport av liggende rigg krever også forsiktighet, spesielt når det gjelder forstagsprofil og rullesystem, og ikke minst terminaler og overganger. Vær særlig påpasselig med stående rigg i rod. Rod skal behandles med forsiktighet for ikke å få knekkskader som kan gi senere rigghavari.

Et annet sted du bør holde øye med underveis, er toppen av masten. De fleste har en windex og gjerne også antenne, vindmåler eller andre ting som lett kan skades – spesielt av kranens løftevaier.

Les også: Seiltrim på rull

Slik reises masten

  1. Sjekk at nødvendig verktøy og alle deler som skal brukes, er klare, og plassér masten på bukker ved mastekranen. Mastesporet skal peke nedover.
  2. Sjekk at strekkfisker, gjennomføringer, blokker og skiver etc. er renset og smurt, og at alt ser OK ut. Er windex og andre ting i mastetoppen montert og klart?
  3. Finn mastens vippepunkt. Løftestroppen skal sitte litt høyere – for eksempel 60 prosent av mastelengden, målt fra mastens bunn. Tenk også på at du skal kunne fjerne løftestroppen igjen når masten er reist.
  4. Sørg for at løftestroppen ikke kan gli når masten løftes i vertikal posisjon, og at løftekroken ikke kan skade riggen på noen måte. Alle vant og stag må løpe utenfor løftestroppen. Rulleforstag må surres og sikres med særlig omtanke. En person kan gjerne styre rulleforstaget mens masten reises.
  5. Fortøy båten slik at mastekranen kan nå ut loddrett over mastefoten. Vel plassert ved mastekranen bør det gå litt kjapt – det er gjerne kø, og det er god oppførsel å ha forberedt mest mulig på forhånd.
  6. Heis masten opp og ut og reis den til vertikal posisjon etter hvert som den kommer høyt nok opp. En eller to personer må styre bunnen av masten på plass i mastefoten. Gjennomgående master krever særlig presisjon for ikke å skade båten. Masten må senkes helt loddrett ned i dekksgjennomføringen. Her er det også en god idé å sikre seg at man kan kommunisere effektivt med den som styrer kranen – også fra en posisjon under dekk. En «mellommann» kan bli nødvendig.
  7. Når masten står i mastefoten, festes forstag, toppvant, undervant og akterstag. Stram strekkfiskene slik at masten står stabilt på egen hånd – men ikke mer. Fjern deretter mastekranens krok. Vent med å montere bommen til masten har fått grovtrimmen på plass – den er i veien, og bommens vekt påvirker masten mens du måler og justerer.
Powered by Labrador CMS