IMOCA: 20 båter startet i 60-fotsklassen hvor 11 av disse var utstyrt med foils.
IMOCA: 20 båter startet i 60-fotsklassen hvor 11 av disse var utstyrt med foils.

Rune Aasberg i mål

IMOCA-klassen leder an utviklingen av havgående enskrogsbåter, og da er man sjanseløs med gammel båt uten strøm.

Publisert   Sist oppdatert
 IMOCA: «Rosalba» ble bygget i 2002, og blir nå kraftig oppgradert før 2019.sesongen.
IMOCA: «Rosalba» ble bygget i 2002, og blir nå kraftig oppgradert før 2019.sesongen.

Rune Aasberg kom i mål som nummer 17. i den harde IMOCA-klassen, av 20 startene båter. To av disse brøt. Selv om «Rosalba» er en eldre båt, så var det tekniske problemer som gjorde at båten ikke nådde høyere på resultatlistene.

Strømløs

– Rune og Richard kom i mål tirsdag kl. 05:56 norsk tid, etter en veldig strevsom seilas. At de har gjennomført er mer enn bra! De har seilt siden midt mellom Scilly Island og Fastnet Rock, på vei nordover, uten strøm ombord. Dette har medført til at de ikke har fått kante kjølen, som disse båtene er helt avhengig av for stabiliteten. De har måtte håndstyre, som gjør at alle manøvre og seilskift må gjøres av en seiler. Og her er det store tunge seil, lange fall og skjøter! De har ikke hatt instrumenter, navigasjon eller kartplotter. Heldigvis hadde de en iPad, men den også med begrenset strøm. De har brukt et manuelt kompass å styre etter, som er tapet opp foran rormannen, men dessverre uten lys. Men de fikk til en liten strømsetting av topp lanternen. Så dette har vært en utfordrende seilas på det tekniske og fysiske, men værforholdene har heldigvis vært forholdsvis bra, skriver Simen Løvgren på Facebook. 

«Rosalba» var i mål 15 timer bak raskeste båt i klassen. 

11 med foiler

Best i klassen ble «Charal», den første av den nye generasjonen IMOCA-båter. Den andre båten av denne generasjoen brøt. 11 av de 20 IMOCA-båtene var utstyrt med foiler. Fastnet Race er for mange første test før det store målet, Vendee Globe som starter i 2020. Båter har blitt solgt, fått nye sponsorer, og blitt optimalisert. Den splitter nye «Arkea Paprec», konstruert av Juan K, fullførte ikke. Båten er fersk på vannet, og ble nok seilt forsiktig. Den lå aldri langt fremme. Nummer to ble «PRB», en gammel traver, oppgardert med foiler. Båten har Kevin Escoffier som skipper, og er på lag med «Arkea Paprec», to båter som blir sterke kort under Vendee Globe. Kevin Escoffier var med på Dongfeng Sailing Team i Volvo Ocean race, og «PRB» fra 2010 er utstyrt med nyeste generasjon foiler, utviklet av Juan K. 

Nummer tre ble unge Clarisse Cremer som hadde med seg veteranen Armel le Cleac'h. De seiler tidligere «Macif» og «SMA», nå med Banque Populair på skroget. Båter mangler foiler, men er allikevel svært rask. 

«Charal» var til tider den raskeste enskrogsbåten i Fastnet Race, men «Rambler88», «Scallywag» og «Wizard» hadde bedre allround egenskaper, og var raskere når IMOCAen ikke fikk glede av sine foiler. «Charal» var over fire timer bak «Rambler88» i målsom var første enskrogsbåt over målstreken, og som satte ny banerekord. 

RASKEST: Endelig vant Jeremie Beyou med feltets tøffeste båt, «Charal».
RASKEST: Endelig vant Jeremie Beyou med feltets tøffeste båt, «Charal».