Rune Aasberg mot sin livs sesong
Rune Aasberg mot sin livs sesong

Rune Aasberg mot sin livs sesong

Rune Aasberg går en spennende sesong i møte, en sesong som kan bli hans livs sesong – der soloseilasen Route du Rhum er det store målet.

Publisert

– Ja, selv om jeg ikke fikk deltatt i doublehanded-regattaen Solidaire du Chocolat i år, er soloseilasen Route du Rhum over Atlanteren, som starter 31. oktober 2010, fortsatt mitt ufravikelige mål, sier Rune Aasberg til SEILmagasinet.

Rune Aasberg håpet å ta skrittet ut på den internasjonale shorthanded-arenaen i år, men en mislykket kvalifiseringsseilas for Solidaire du Chocolat sammen med franskmannen Patrice Carpentier satte en stopper for det. De måtte som kjent bryte forsøket på å seile kvalifiseringen til regattaen.

NY MAKKER. Men fortsatt gjelder hovedmålet hans, Route du Rhum 2010. Det skal imidlertid seiles mye i Class 40en SOLO før han kommer så langt, og med seg som makker til neste år har han fått trønderen Arild Schei.

– Ja, jeg er veldig glad over å ha fått mjed meg en så dyktig seiler og trivelig kar som Arild, sier Aasberg.

ROUND BRITAIN. Deres store mål sammen er doublehandedregattaen Round Britain and Ireland Race, der de allerede figurerer på deltagerlisten sammen med 35 andre båter – foreløpig. Foreløpig er det to Class 40er og tre Open 40er som stiller til start i regattaen, og det er en begrensning på 50 båter. De øvrige deltager-båtene er i spennet fra en Open 50 og ned til en langkjølet Contessa 32.

Hjem fra England satser Rune Aasberg på å seile alene de 1000 nautiske milene som kreves for å kunne delta i Route du Rhum.

TRENING OG NORSKE REGATTAER. Før de kommer så langt skal imidlertid Aasberg og Schei seile både hjemlige regattaer og trene. Av regattaer står både Helly Hansen Skagen Race og Seilmakeren Doublehanded, og når det gjelder trening, sier Aasberg:

– Jeg håper vi skal få trent mye på å seile i medvind – ikke minst i mye vind, for det har vi nesten ikke fått gjort i år. Det har vært et år med nesten bare motvind!

De håper å komme i gang med treningen for fullt allerede i mars. SOLO ligger på sjøen ved Dronningen i Oslo, så blir det isfritt i vinter, kanhende vil seilingen starte enda tidligere.

FORBERDELSER. – Det går imidlertid mye tid med til foreberedelser; det er mange av dem, og min erfaring er at forberedelsene er nærmere 80 % av regattaen. Jo bedre forberedelsene er, desto enklere blir det å gjennomføre – ikke minst fordi feilprosenten går så dramatisk ned, sier Rune Aasberg.

Kalibrering av instrumentene og autopiloten er av de aller viktigste detaljene i så måte, mener han.

SYDNEY–HOBART. Akkurat nå er det imidlertid ikke bare shorthandedseiling, SOLO og forberedelser som teller. Om ikke lenge setter han seg på flyet med kurs for Sydney for å delta i regatta-klassikeren Sydney–Hobart.

– Jeg skal seile sammen med en australier jeg ble kjent med mens vi holdt på å bygge SOLO. Han har også kjøpt en Express 40, og vi har holdt kontakten etterpå. Nå i julen er jeg blitt invitert til å være med ham, og det kan bli spennende. Vi skal seile en 40 fots australsk båt bygd i karbonfiber – og det blir ikke noen shorthandedseilas. Vi seiler med fullt mannskap.

Og vil du følge Rune Aasberg i Sydney–Hobart så heter båten han seiler om bord i WASABI.

– Jeg gleder meg veldig – med litt skrekkblandet fryd – til å seile dette beryktete racet, sier han.