Test fra arkivet: Salona 37

TEST: Salona 37 testet ut fra Barcelona i 2006.
TEST: Salona 37 testet ut fra Barcelona i 2006.

Salona 37 best bygget

Smart kroatier som har gått til topps både i USA og Europa og vinner på pris, kvalitet og seilegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Salona 37 ble kåret til Årets Båt i Europa for 2007, og vi seilte båten ut fra Barcelona høsten 2006. Det ble levert en del slike båter til Norge, en båt som både fungerte bra til og og regatta. Testen ble publisert i Seilas 2-2007 over to sider, skrevet av Mikkel Thommessen.

Salona 37 gikk til topps i USA av Sailing Magazine for beste cruiser-racer og med den gjeve prisen i Europa også vil nok etterspørselen etter disse litt anonyme båtene øke. Bladet Yachts’ journalist Jochen Rieker menter at Salona 37 er den best bygde båten i hele testen. Salona fikk også høye karakterer fra de andre journalistene i panelet, både for kvalitet, design og seilegenskaper. Salona 37 er tegnet av J/J-design i Slovenia, de samme som står bak tegningene til alle Bavaria og de eksklusive Shipman-båtene. Skroget er bygget i glassfiber under vannlinjen, mens Airex som kjernemateriale over vannlinjen og i dekket bidrar til å holde tyngdepunktet lavt.

Dekk og cockpit

Flere smarte detaljer som demonterbart ankerspill og ulike skjøte-arrangementer for tur- og regattaseiling understreker at dette er en kombinasjonsbåt. Det store rattet og plasseringen av vinsjer bidrar til å gjøre båten rasjonell og lett å seile. Side-dekket er komfortabelt for mannskapet or rormannen sitter også godt både til lo og le. Båten leveres med to storseilskjøt -opsjoner, for tur og til regattaseiling.

Etter vår mening er dette unødvendig. Regattaversjonen er best, både fordi det gjør seilet lettere å trimme og fordi den genererer minst «spaghetti» i cockpit. Stor luke aktenfor rattet gjør det enkelt å få tilgang til kvadranten i en nødssituasjon.

STORT RATT: Fra styreposisjonen er det godt ustyn både til lo og le.
STORT RATT: Fra styreposisjonen er det godt ustyn både til lo og le.

Under dekk

Båten har en konvensjonell innredningsløsning med to lugarer. Stilen er elegant, men ikke like moderne som flere verft kjører på om dagen. Under dekk har de erfarne designerne mange gode detaljer, som håndlister i taket til å holde seg fast i, og antiskli-belegg på dørken som gjør båten både trygg og enkel å bevege seg i under dekk. Selv om innredninger er lite i øyenfallende er alle detaljer løst på en god måte og det er lite å sette fingeren på. Salongskap kan fjernes og sjø-køyer rigges til for regattaseiling og havseilas.

TRYGT: Antiskli dørkbelegg og håndrekker gjør det enkelt å ferdes under dekk.
TRYGT: Antiskli dørkbelegg og håndrekker gjør det enkelt å ferdes under dekk.
EIERLUGAR: Forpiggen blir litt trang i tre-lugarsversjonen hvor toalettet tar plass.
EIERLUGAR: Forpiggen blir litt trang i tre-lugarsversjonen hvor toalettet tar plass.
To eller Tre: I to- lugarsversjonen er køya i akterkabinen ekstra bred.
To eller Tre: I to- lugarsversjonen er køya i akterkabinen ekstra bred.
GOD LØSNING: Kartbordet og for- og akterlugarene er slik man forventer på en 37-foter.
GOD LØSNING: Kartbordet og for- og akterlugarene er slik man forventer på en 37-foter.

Salona 37

Loa 11.29 m

Lwl 9.95 m

Bredde 3.60 m

Dypg 1.98 m

Deplasement 6200 kg

Ballast 2160 kg

Seilareal 68 kvm

Seilegenskaper

Salona 37 har nok seilareale til å gjøre båten til en super cruiser-racer. Vi oppnådde 5.5 knop på kryss i 6.5 knops vind. Opsjon til en dypere kjøl på 2.28 m hjelper også på seilegenskapene. Båten gir rask tilbakemelding både på ror og trim. Det gjør den også morsom å seile. Testbåten i Barcelona tilhørte en spansk seiler som også var med under seilingen. Hans begeistring var talende.

Utfordrer Elan 37

Seilbåter i denne størrelsen er de mest solgte i Norge. I dette segmentet har Elan 37 lykkes godt, men får nå konkurranse av en rekke båter som SwedeStar 370, C&C115, X-37 og Salona. Du får Salona 37 for 1, 6 millioner levert i Norge med det utstyret båten fortjener. Det er så langt solgt en båt i Norge.