Test fra arkivet: Salona 37

Salona 37 best bygget
Smart kroatier som har gått til topps både i USA og Europa og vinner på pris, kvalitet og seilegenskaper.
Salona 37 ble kåret til Årets Båt i Europa for 2007, og vi seilte båten ut fra Barcelona høsten 2006. Det ble levert en del slike båter til Norge, en båt som både fungerte bra til og og regatta. Testen ble publisert i Seilas 2-2007 over to sider, skrevet av Mikkel Thommessen.
Salona 37 gikk til topps i USA av Sailing Magazine for beste cruiser-racer og med den gjeve prisen i Europa også vil nok etterspørselen etter disse litt anonyme båtene øke. Bladet Yachts’ journalist Jochen Rieker menter at Salona 37 er den best bygde båten i hele testen. Salona fikk også høye karakterer fra de andre journalistene i panelet, både for kvalitet, design og seilegenskaper. Salona 37 er tegnet av J/J-design i Slovenia, de samme som står bak tegningene til alle Bavaria og de eksklusive Shipman-båtene. Skroget er bygget i glassfiber under vannlinjen, mens Airex som kjernemateriale over vannlinjen og i dekket bidrar til å holde tyngdepunktet lavt.
Dekk og cockpit
Flere smarte detaljer som demonterbart ankerspill og ulike skjøte-arrangementer for tur- og regattaseiling understreker at dette er en kombinasjonsbåt. Det store rattet og plasseringen av vinsjer bidrar til å gjøre båten rasjonell og lett å seile. Side-dekket er komfortabelt for mannskapet or rormannen sitter også godt både til lo og le. Båten leveres med to storseilskjøt -opsjoner, for tur og til regattaseiling.
Etter vår mening er dette unødvendig. Regattaversjonen er best, både fordi det gjør seilet lettere å trimme og fordi den genererer minst «spaghetti» i cockpit. Stor luke aktenfor rattet gjør det enkelt å få tilgang til kvadranten i en nødssituasjon.

Under dekk
Båten har en konvensjonell innredningsløsning med to lugarer. Stilen er elegant, men ikke like moderne som flere verft kjører på om dagen. Under dekk har de erfarne designerne mange gode detaljer, som håndlister i taket til å holde seg fast i, og antiskli-belegg på dørken som gjør båten både trygg og enkel å bevege seg i under dekk. Selv om innredninger er lite i øyenfallende er alle detaljer løst på en god måte og det er lite å sette fingeren på. Salongskap kan fjernes og sjø-køyer rigges til for regattaseiling og havseilas.





Seilegenskaper
Salona 37 har nok seilareale til å gjøre båten til en super cruiser-racer. Vi oppnådde 5.5 knop på kryss i 6.5 knops vind. Opsjon til en dypere kjøl på 2.28 m hjelper også på seilegenskapene. Båten gir rask tilbakemelding både på ror og trim. Det gjør den også morsom å seile. Testbåten i Barcelona tilhørte en spansk seiler som også var med under seilingen. Hans begeistring var talende.
Utfordrer Elan 37
Seilbåter i denne størrelsen er de mest solgte i Norge. I dette segmentet har Elan 37 lykkes godt, men får nå konkurranse av en rekke båter som SwedeStar 370, C&C115, X-37 og Salona. Du får Salona 37 for 1, 6 millioner levert i Norge med det utstyret båten fortjener. Det er så langt solgt en båt i Norge.