Test fra arkivet: Scanner 361

SEILGLEDE: Scanner 361 er en skikkelig seilbåt med tradisjonelle linjer.
SEILGLEDE: Scanner 361 er en skikkelig seilbåt med tradisjonelle linjer.

Konservativ svenske

Scanner 361 er en letthåndterlig seilbåt med typisk svensk stil og funksjon til en pris som er svært konkurransedyktig.

Publisert Sist oppdatert

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 12 år tilbake og funnet en test av Scanner 361, utført av Axel Nissen-Lie. Testen ble publisert i Seilas 7-2009. Testen var på 2 sider. Denne digitale utgaven er utvidet den med flere bilder. Vi testet båten ut fra Oslo. Nettsiden til Scanyachts som bygget Scanner 361 er ikke lengre aktiv. Vi fant en Scanner 361 til salgs i Sverige for 1,3 millioner.

Synes du det som har skjedd med utviklingen av seilbåter på 2000-tallet har tatt en feil retning, så er dette båten for deg. Scanner er svært tradisjonell i sin form, men ikke umoderne av den grunn. Båten kombinerer elegante linjer, gode seilegenskaper med moderne funksjon. Scanner er ingen regattabåt, men en skarpseilende turbåt.

Vi prøveseilte båten i fjor høst sammen med konstruktøren Nils-Eric Olofsson, Håkan Sjögren fra Onsala marina som selger båten og eieren Knut-Rune Nakken i Oslofjorden. Vinden var skiftende fra øst.

Svensk tradisjon

Båten har samme konstruktør som utviklet Scanmar-båtene på 80-tallet. Disse var svært bovennlige og smarte, og drømmen for alle Maxi-eiere. Verftet gikk under og kom tilbake med navnet Scanner hvor modellene lever etter samme filosofi som Scanmar. God kvalitet, praktiske løsninger til en overkommerlig pris. Scanmar båtene har også holdt seg svært godt på bruktbåtmarkedet, og er fremdeles ettertraktet.

Scanners første modell, 391 ble lansert allerede i 1987, og heter nå 392 ettersom det er blitt gjort en del forandringer, blant annet på riggen. Den testede båten ble lansert i 2004.

Trangt: Båten har en typisk 90-talls cockpit på godt og vondt
Trangt: Båten har en typisk 90-talls cockpit på godt og vondt
ENKELT: Løygang på hyttedekk er bra for turseiling. Selvslåer gjør kryss til en lek, men et slikt seil fortjener bedre duk.
ENKELT: Løygang på hyttedekk er bra for turseiling. Selvslåer gjør kryss til en lek, men et slikt seil fortjener bedre duk.
WIRE: Riggen er moderne, men Seldén har levert wirefall noe som tilhører 70-tallet.
WIRE: Riggen er moderne, men Seldén har levert wirefall noe som tilhører 70-tallet.

Lettseilt

SKAPEREN: Nils-Eric Olofsson står bak Scanner 361 linjer.
SKAPEREN: Nils-Eric Olofsson står bak Scanner 361 linjer.

Eieren av båten vi seilte, Knut-Rune Nakken hadde tenkt seg en Hanse. Selvslående fokk var et viktig poeng for ham, fordi det gjør seilhåndteringen enklere. Da han fikk se Scanner ble dette hans valg. Båtens sjarm og varme var avgjørende.

Båten glir lett, og plukket opp den vinden som var på en grei måte. Scanner 361 er en skikkelig seilbåt, slik vi husker den skulle være. Bra med bly i kjølen og masten er gjennom dekk. Båten tar god høyde. Og baute er en lek med den selvslående fokken.

Standard seil er fra Gran-seil i Sverige. Formen var OK, men de er enkle i snittet. Båten hadde fortjent litt hvassere seilgarderobe. Det blir litt som å kjøre en Volvo med stålfelger.

Riggen er fra Selden, og merkelig nok er det wirefall. Helt klart bedre enn polyesterfall, som leveres som standard på de fleste billigbåtene, men dyneemafall er dagens løsning. Det får være grenser for konservative holdninger. Ikke er det noe hyggelig å høre wiren slå mot masten i havn heller.

Storseilskjøtet er på hyttetaket som på de fleste turseilere i dag, men skjøtet er ført bak til en vinsj som rormannen kan betjene. Det gjør at båten enkelt kan seiles av én mann.

SMART: Fint stuerom under benken for mindre gjenstander. Det gir mer volum under dekk i akterlugaren.
SMART: Fint stuerom under benken for mindre gjenstander. Det gir mer volum under dekk i akterlugaren.
ANKERBRØNN: Ankervinsj unde dekk og stor brønn hvor det også er plass til fendre.
ANKERBRØNN: Ankervinsj unde dekk og stor brønn hvor det også er plass til fendre.
GASS: Med lukket cockpit er det mer stueplass. Gassen er plassert under tofta bak.
GASS: Med lukket cockpit er det mer stueplass. Gassen er plassert under tofta bak.

Trang cockpit

Med den tradisjonelle formen får cockpiten lide. Den er trang sammenlignet med Bavaria og Hanse av samme størrelse. Men du sitter bra på kryss med skikkelig spenntak på benken i le.

LOA11,27 m
Skroglengde11,00 m
Bredde3,38 m
Kjøldybde1,95 m
Ballast2100 kg
Vekt5600 kg
Storseil37 kvm
Genua42 kvm

Rattet er lite, men det er mulig å sette på et større ratt. Benken bak rormannen er kurvet slik det var vanlig på de tøffe båtene på 70 og 80-tallet. Det gjør at man ikke glir til le når man sitter og styrer på kryss, men fra den posisjonen er sikten fremover svært begrenset om man har sprayhooden oppe. Men du sitter ok opp mot lo. Enda bedre med et større ratt.

Under den ene cockpitbenken er det et grunt rom som stjeler minimalt med plass fra køya under. Her kan du legge kart, vinsjhåndtak og små tau. Genialt. Båten har badeplattform, men for å få glede av den må du over hekken. Jeg savnet en mulighet til å åpne hekken for å få lettere tilgang til badeplattformen.

KLASSISK: Tykke puter gir høy komfort. Legg merke til gjennomgående mast.
KLASSISK: Tykke puter gir høy komfort. Legg merke til gjennomgående mast.
MØRKT: Scanner 361 er bygget slik svenskene har foretrukket i alle år.
MØRKT: Scanner 361 er bygget slik svenskene har foretrukket i alle år.
FORUT: Forpiggen virker innbydene og egner seg best som rederlugar.
FORUT: Forpiggen virker innbydene og egner seg best som rederlugar.
AKTERLUGAR: Greit med lys og luft i lugaren akter.
AKTERLUGAR: Greit med lys og luft i lugaren akter.

Flott under dekk

WC: Bra med plass, og eget våttøyskap
WC: Bra med plass, og eget våttøyskap

To luguarer på 36 fot blir som regel bra. Båten er kun 3,38 meter bred, og har ikke det samme volumet som de fleste moderne turseilere, men det ser ikke ut til å gjøre det særlig trangere under dekk. Lengden er viktigst. Planløsningen er vel disponert med stort bad og godt med stueplass. Stilen er typisk svensk. Elegant, lun men litt mørk. Messingdetaljer på lampetter og dørhåndtak minner om gårsdagens båter. Stilen er perfekt for parafinlampe en høstkveld, men ikke noe for trendy interiørfanatikere.

Innredningen har fine detaljer, men ikke helt i Hallberg- Rassy stil. Putene i salongen har skikkelig med polstring, og du sitter som en konge. Du finner godt med skuffer både i byssa og ved kartbordet. På WC er det et skikkelig våtromsskap.

Ikke avskrekkende pris

Båten bygges kun etter kontrakt. Bestiller du båten om høsten får du den til våren. Så langt er det solgt 10-12 båter her i landet. Båtens starter på 1,6 millioner svenske, som ikke er avskrekkende for en håndlaget båt. Prislisten på ekstrautstyr er også hyggelig lesning. Det kan virke som at noen verft spekulerer i å gi en lav basispris, men legger god fortjeneste på ekstrautstyret som nesten alle ønsker. Slik er det ikke her.

SEPTEMER: Scanner 361 ble testet på høsten 2009.
SEPTEMER: Scanner 361 ble testet på høsten 2009.
Powered by Labrador CMS