Seks nye og fem gamle båter er målet

Det lenge siden vi hørte om flere nye båter til Volvo Ocean Race. Knut Frostad er likevel optimistisk med tanke på totalantall og kvalitet på konkurransen.

Publisert

Per idag er kun fem nye båter klare for Volvo Ocean Race som starter fra Alicante neste høst. Alle disse har vinnersjanser, Franck Cammas «Groupama» har vært lengst igang, og laget har hatt «Ericsson 4» som treningsbåt og har også overtatt designeren Juan Kouyoumdjian som har seire i begge de to siste Volvo Ocean Race. Med ombord får Cammas svenskene Magnus Woxén som vaktsjef i tillegg til de to Martiner, Krite og Strömberg.

Regn også med «Team New Zealand», med den spanske skofabrikken Camper som sponsor, og Marcelino Botin med ansvar for linjene. Sjefen for Team New Zealand er Grant Dalton som også er veteran i Whitbread/Volvo sammenheng, men som selv neppe kommer til å seile. Den tredje favorittbåten er Ken Reads «Puma». Read er sulten på seier etter å ha vært ganske nær i den siste regattaen.

Spanjolene Iker Martinez og Zabi Fernandez, 49er mestrene som debuterte på havet på «Telefonica Black» får ny båt, mens et spansk «annetlag» får sjansen med «Telefonica Blue». Ian Walker er mannen som har fått ansvar for båten som Abu-Dhabi stiller med i regattaen. Bortsett fra dette vet vi lite om båten, men Walker gjorde en bra innsats med et underfinasiert og lite forberedt irsk-kinesisk «Green Dragon Team» i det siste racet.

Team Italy med Giovanni Soldini er et annet prosjekt som er i støpesjeen. Med backing fra Fiatkonsernet trodde man lenge at dette var et sikkrt kort, men laget jobber fremdeles med å få fullfinansiert prosjektet.

Flere «gamle» båter

Knut Frostad og teamet hans i Volvo Ocean Race har jobbet iherdig for at eldre båter skal kunne delta i en ny regatta, og nederlandske «Delta Lloyd» som seilte vinnerbåten fra 2005/06 «ABN Amro One» viste i 2008/09 at de til tider kunne hevde seg bra mot de nye båtene. Nå håper Frostad på flere båter fra den siste regattaen og han forteller at det arbeides seriøst med å stille begge Ericsson-båtene, «Il Mostro» og «Telefonica Black» i tillegg til «Telefonica Blue» som allerede er klar.

8-10 båter realistisk

Med fem-seks nybygg og et nesten tilsvarende antall eksisterende båter som allerede er seilklare (to av dem deltar nå i rundt England seilasen) er et realistisk tall for neste Volvo Ocean Race 8-10 båter.

Ruten for 2011-12 starter fra Alicante, Cape Town, Abu Dhabi, Sanya (Kina), Auckland, Itajaí (Brazil), Miami, Lisboa, Lorient og avslutning i Galway.