Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
FRA TYSKLAND: Den tyske Class 40-en «Red» er ankommet Bergen og er klar for Pantaenius Shetland Race.
FRA TYSKLAND: Den tyske Class 40-en «Red» er ankommet Bergen og er klar for Pantaenius Shetland Race.

Tysk utfordrer til norske Class 40-er

Rune Aasberg og Simen Løvgren får tysk konkurranse i shorthanded-klassen i Pantaenius Shetland Race.

Publisert Sist oppdatert

I dag klappet den tyske Class 40-en «Red» til kai ved Askøy Seilsportsenter.

– Ja, nå begynner båtene som skal delta å komme. Vi har god utenlandsk deltagelse; fra Australia, England, Skottland, Shetland og Tyskland, sier Fridtjov Bergmann, som er arrangementsleder for Pantaenius Shetland Race i år.

Norges-venn

Skipper Mathias Mueller von Blumencorn er ingen ny seiler i norske regattaer. Han har flere ganger stilt til start i Seapilot 2Star, men nå er det Shetland-regattaen som gjelder.

– Han har ialt vært ti ganger i Norge og seilt, og han har fortalt at han har planlagt å seile Shetland Race flere ganger, men uten å få det til. Men i år klaffet det for ham, forteller Bergmann.

Blumencorn blir dermed en utfordrer til de norske Class 40-ene.

Ser frem til utfordringen

– Da ser det ut til at vi kan bli fire Class 40-er i Pantaenius Shetland Race, og det blir jo kjempemoro. Foruten den tyske båten stiller også Jan-Helge Furnesvik med «Astragale» og så vidt jeg vet skal også de nye eierne av «gamle Solo» delta, sier Rune Aasberg, som ser frem til å møte de tyske seilerne til dyst.

Blumencorn seiler sammen med Volker Riechers, og de seiler den gamle båten til den kjente sveitsiske seileren Bernard Stamm – en Class 40 av typen Rogers 40, som er av noe eldre årgang enn «Solo 2».

– Jeg tror det er en veldig god unnavindsbåt, sier Aasberg.

Ikke nødvendigvis raskest

Selv om det stiller fire Class 40-er til start i Pantaenius Shetland Race, er det ikke gitt at noen av dem kommer først til Shetland. Sannsynligheten for det er egentlig ganske liten, for på deltagerlisten står også VO 70-en «ex-Camper», nå med navnet «4. Fram». Den blir nok for sterk for de fire, men etter det SEILmagasinet erfarer, er båten nå solgt til England, hvilket betyr at deltagelsen i Pantaenius Shetland Race med Thomas Nilsson som skipper, er usikker.

Det er imidlertid andre båter også som kan komme til å seile raskere enn Class 40-ene: Det er også påmeldt en flerskrogsbåt av typen Outremer 51 med et mannskap fra Bergen og Australia om bord.  Med riktig vindvinkel kan det gå fort. Knut Frostad har for øvrig også anskaffet en katamaran av typen Outremer 51, men han skal seile på tur på Vestlandet med den i sommer.

Også Thomas Robberstad fra Stavanger i Swan 45-en «Zorro» kan bli en hard nøtt for Class 40-ene å knekke i kampen om å komme først til Shetland – og tilbake igjen.

Respitt-tiden avgjør

Og selv om noen av dem skulle komme først i havn, er det slett ikke gitt at de vinner, for når respitt-tallene skal kalkuleres inn, kan det bli helt andre båter som går til topps på premielisten.

Det fikk Rune Aasberg og Simen Løvgren i «Solo 2» smertelig erfare i Færderseilasen, der de kom først i mål og fikk vandrepremien «Færderfruen» for å være først i mål blant dem som rundet Tristeingrunnen, men på resultatlisten på tregnet tid hadde de bare to båter bak seg.

30-års jubileum

Fridtjov Bergmann minner også om at Pantaenius Shetland Race har 30-års jubileum i år.

– Det kommer seilerne til å merke til gagns når de kommer til Shetland, jeg sier ikke mer…, sier han, uten å ville svare på oppfølgingsspørsmålet: «Hvordan da?»

Han forteller imidlertid at de har engasjert Erik Martin Aanderaa til å ta drone-film fra starten ved Marsteinen.

– Han vil bli plassert på fyret og fly med dronen sin derifra, sier Bergmann.

Under Norgeshus Seilmakeren Doublehanded for noen uker siden tok han flotte bilder fra innkomsten i Haugesund i solnedgangen. Mange husker dem.