Jo færre folk, jo flere gjennomførte

Det var i singlehandedklassen de fleste på startlisten kom i mål. 

Publisert Sist oppdatert
STORT: Andelen store biter som fullførte var større. «EnderPearl» var størt, og kom først til mål.
STORT: Andelen store biter som fullførte var større. «EnderPearl» var størt, og kom først til mål.

Mannefallet var enormt i årets seilas hvor trengsel i Skagen havn satte en begrensning for antall deltagere. Under 10 prosent fullførte. Høyest prosentandel av fullførte i forhold til startlisen er helt klart singlehanded, hvor 33 prosent kom i mål. Den store shorthandedklassen var den eneste klassen med fire båter som fullførte, som er 19 prosent av de som var på startlisten. 

Kun 20 av 209 båter til Skagen

Selv med tøffe forhold har det vært minimalt med rapporterte skader på mennesker og utstyr. 

– Det virker som om skipperne har tatt været på alvor og utvist godt sjømannskap, søkt nødhavn og/eller snudd før noe alvorlig har skjedd, sier Lars E. Wilhelmsen i Bærum Seilforening. 

Mest dramatikk var det i natt da arrangørene mistet kontakten med «Lady Stardust» og en redningsaksjon ble satt i gang. 

Mye tyder på at det ikke har vært båt og utstyr som har gjort at seilere har brutt, men heller et utslitt mannskap. 

Evig blodslit

Den beste motivatoren var nok Arne Sørlie, som fikk med mannskapet på et 27 timer og 35 minutter langt blodslit. De seiler «Winifi», en Dehler 38. Mesteparten av tiden har det vært bankekryss, og de 40 nautiske milene fra svenskekysten til Skagen har vært langdryge. Motstrøm har gitt dårlig høyde, og snittfarten har ligget under tre knop på overfarten. Bare Mikael Khei brukte lengre tid, uten stopp, og gjorde det alene. 

FREMME: Mikael Khei har krysset alene i over 30 timer.
FREMME: Mikael Khei har krysset alene i over 30 timer.

Stort mannefall

Klassen TurGlede har fleksibel start, og mange kom seg av gårde på mer gunstig vind. Av 20 i klassen, var det tre som kom til Skagen. Det er 15 prosent.

I singlehandedklassen var det mange som trakk seg alt før start. Men av de 9 påmeldte, gjennomførte 3. Det er 33 prosent.

I den minste doublehandedklassen var det 21 båter påmeldt, men ingen gjennomførte.

I den store doublehandedklassen var det 21 båter påmeldt, og 4 gjennomførte. Det er 19 prosent. 

I klassen for NOR Rating u/ spinnaker var det 20 båter, kun én kom i mål. Det er 5 prosent. 

I de fem NOR Rating-klassene var det ingen som gjennomførte i den minste klassen, to i den nest minste, tre i den mellomste, og to i den nest største og den største klassen. Til sammen ni båter av 138 båter. Det betyr at bare 7 prosent av båtene kom i mål. 

PAUSE: Roll og Nustvik tok en pitstop i Smögen og kom i mål eller 33 timer.
PAUSE: Roll og Nustvik tok en pitstop i Smögen og kom i mål eller 33 timer.

Flest store i mål

Av de 18 båtene som krysset målstreken er bare 3 båter under 40 fot. 3 av de 18 er 50 fot eller større, men så var bare 13 av de 209 båtene så store. Det er under 8 prosent. 

Bavaria Match 36 «Betty Boop» var den minste båten med fullt mannskap som gjennomførte. Vinneren av Færderseilasen 2018 klarte å krysse målstreken akkurat innen ett døgn var gått. 

SINGLEHANDED:Owe Ingemann Waltherzøe vant klassen hvor størst prosentandel fullførte.
SINGLEHANDED:Owe Ingemann Waltherzøe vant klassen hvor størst prosentandel fullførte.