Skagen Race 2019

DOUBLEHANDED: «Kraftkar», Elan 400, har seilt i mye vind før, som 2Star i 2018.
DOUBLEHANDED: «Kraftkar», Elan 400, har seilt i mye vind før, som 2Star i 2018.
STRØM: En renne med mindre strøm ut fra Svenskegrensen kan utnyttes for å komme seg sydover.
STRØM: En renne med mindre strøm ut fra Svenskegrensen kan utnyttes for å komme seg sydover.
BØLGER: Torsdag formiddag vil det bli rotete sjø utenfor Skagen med bølger fra to kanter og grunt farvann.
BØLGER: Torsdag formiddag vil det bli rotete sjø utenfor Skagen med bølger fra to kanter og grunt farvann.
VIND: Det blåser friskest ved Brofjorden, før kursen settes mot Skagen.
VIND: Det blåser friskest ved Brofjorden, før kursen settes mot Skagen.

Kaldt, vått og tøft – jeg gleder meg ikke

Skagen Race vil bli en manndomsprøve. En regatta hvor overlevingsstrategi vil gi uttelling.

Publisert Sist oppdatert
KLARE: Sigmund Andre Hertzberg (t.h) og Tim Sandberg er spente på Skagen Race.
KLARE: Sigmund Andre Hertzberg (t.h) og Tim Sandberg er spente på Skagen Race.

Skagen Race starter frisk, og det vil bli gradvis verre. Ut fra Åsgårdstrand vil det blåse liten kuling fra sørvest. Det gjør at båtene vil stå opp kursen ut fjorden på styrbord halser, med et lite stikk i skjøtet. Med dette stikket øker farten, som igjen gir mer vann over dekk. Heldigvis vil solen være fremme til den går ned, rett etter kl 22.00.

– Siste prognose er ikke så ille nedover svenskekysten som det tidligere var meldt. Vi starter med en tung 109% fokk, og håper å holde den et godt stykke sydover. Det er det siste strekket over fra svenskekysten til Skagen som kan bli et helvete. Det kan bli som for en del år tilbake hvor 13 båter kom i mål, og vi så 50 knop på vindmåleren på «Black Pearl», forteller Tim Sandberg. Han seiler sammen med Sigmund Hertzberg i Elan 400 «Kraftkar».

 

Les rapportene fra 2012: Stort mannefall i heftig kuling-seilas, og

fest for krabbene- lærepenge for seilerne

Løyer og skraller

Kulingen løyer utover natten. Samtidig som skyene kommer, vrir vinden seg mot sør. Det gjør at båtene vil få kryss den siste biten mot Brofjorden, og de raske båtene slipper billigere unna.

– Vår routing viser at vi vil runde kl 05.30 om vi seiler 90 prosent av polardiagrammet. Jeg håper vi kan klare å seile raskere, sier Sandberg.

Deres strategi er å seile videre sørover til vinden dreier enda mer sør, før de slår over på babord halser mot Skagen.

Strømmen vil dra oss nordover mot Skagen. Det ideelle er å beregne kursen slik at vi står opp, mener Sandberg. 

Strømmen kan være avgjørende. 20 nautiske mil ut fra svenskekysten vil det være lite strøm torsdag natt, men utover morgenen og formiddagen vil det bygge seg opp nordøstgående strøm fra Skagen. 

Vått og tøft

Ved Skagen vil bølger fra vest og bølger fra sør møtes. Bølgene vil bygge seg opp utover torsdag morgen og nå middelhøye opp mot tre meter. De vil oppleves som mye større. Vinden vil være på sitt sterkeste kl 13.00 torsdag med 15 meter per sekund.

– Vi vil helt klart se 40 knop på vindmåleren. Båten tåler det, så det gjelder å være på ballen og være klar. Vi har en 80 prosent fokk som er egnet i slik vind, sammen med to rev i storseilet, sier Sandberg.

Hans beregning sier at de vil være i mål før kl 12.00 torsdag, men det kan ta lengre tid.

Regnet starter i grålysningen, og vil vare til langt ut på ettermiddagen. Det blir litt svakere vind, og mindre regn i Skagen enn ved svenskekysten. 

Kun to om bord

– Vi må på fordekket for å bytte forseil. Enten gjør vi det onsdag kveld før det blir mørkt, eller når det blir lyst torsdag morgen. Vi har tuffluff-forstagsprofil, og vil sette den lille fokka i le av den store. Den store blir da berget på lo side av den lille fokka, som gjør at prosessen bør gå bra. Vi stoler på autopiloten, slik at vi er to om jobben, forklarer Sandberg.

– Jeg hører at mange har kastet inn håndkledet. Jeg kan ikke si at jeg gleder meg, men er spent. Det blir fantastisk å komme inn til Skagen. Nå har vi hatt flere gode år på rad, og i år må vi betale for det, mener Sandberg. 

VÄDERÖARNA: Den kraftigste vinden kommer litt senere enn tidligere varslet.
VÄDERÖARNA: Den kraftigste vinden kommer litt senere enn tidligere varslet.
STRØM: En renne med mindre strøm ut fra Svenskegrensen kan utnyttes for å komme seg sydover.
STRØM: En renne med mindre strøm ut fra Svenskegrensen kan utnyttes for å komme seg sydover.
TØFT: Gutta på «Kraftkar» beregner en tur på dekk for å sette det minste forseilet.
TØFT: Gutta på «Kraftkar» beregner en tur på dekk for å sette det minste forseilet.