ENERGI: «Acciona» stiller til start på Vendée Globe uten dieseltank.
SKIPPER: Spanske Bubi Sanso satser på miljøvennelig teknologi når han seiler solo-regattaen Vendée Globe.
SOL: Solcellepanel dekker energibehovet ved ekvator.
MOTOR: Den største utfordringen er fremdrift i nød.
RACE: Vincent Riou vant Europa WarmUp i sommer. Janvier Sansó ble den siste som fullførte.

Jorden rundt uten utslipp

Spanske «Acciona» er klar for Vendée Globe. Båten skiller seg ut fra resten av deltagerne og er som et flytende laboratorium innen miljøvennelig teknikk.

Publisert Sist oppdatert

Skipper Javier «Bubi» Sansó stiller med en helt ny båt bygd for regattaen Vendée Globe. «Acciona»  er konstruert av Owen Clarke Design, kjent for «Kingfisher», båten til Ellen MacArthur som ble nummer to i Vendée Globe i 2001. Owen Clarke Design har bidratt til en rekke nyvinninger i IMOCA 60-klassen, men det mest oppsiktsvekkende med «Acciona» er ikke konstruksjonen, men teknikken. 

Båten skal seile rundt jorden uten å forbrenne ett gram fossilt brennstoff. Vindkraften står for fremdriften, men for soloseiling jorden rundt må man også kommunisere med omverdenen, navigere og ha styrehjelp. Det mest vanlige er å bruke generator for å produsere den strømmen som kreves under en slik regatta. Sansó skal skaffe nødvendig energi via sol, vind og vann. 

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER