STRØM: Gina Lillemork Nilsen og Lars-Fredrik Moe-Helgesen vil ha 13 kWh med energi på sine batterier.
TRYGT: Seatronic selger litiumbatterier fra Victron. De leveres i fire ulike størrelser fra 60 til 200 ah. Det minste koster kr 9000, mens det største koster kr 27 500. Batteriene har innebygd system som sikrer cellebalansering.
ELEKTRONIKK: Batteriene styres av et avansert batteri-overvåkningssystem. Det er utfordrende å koble opp.
TEST: Seilas hadde litium-batterier om bord sommeren 2009. Manglende elektronisk styring gjorde at en av cellene ble skadet.
SOL: Kraftig dynamo på motoren skal pøse på med enegri under veis, mens 200 watts solcellepanel skal gi nok strøm for ankers.
VOLVO: Alle VO65-båtene har litium-batterier. Tidligere hadde disse båtene to maskiner. Nå fungerer motoren både til fremdrift og generator. Den er koblet til to kraftige dynamoer.
START: Selv små litium-batterier kan gi fra seg store mengder med strøm. Et knøttlite batteri kan starte en tung dieselmaskin som denne fra SuperB. Kulde er heller ikke noe problem.
STORT: Batteribanken består av fire celler på 1000 Ah med 3,2 Volt. Hver celle veier 41 kg. Pakken kostet 50 000 kroner.

- Som å helle vann i en bøtte

Nå er de moderne batteriene her. Vekt, effekt og ikke minst evnen til å ta imot strøm, gjør at blybatteriene er modne for utskiftning. Vi har snakket med langturseilere som har gjort det.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER