Mange Expresser i Stavanger Seilforening

Express-miljøet i Rogaland er mer aktivt enn på lenge. Flåten økte noe i forkant av fjorårets NM i Stavanger, men ved inngangen til 2016 har flere nye båter meldt sin ankomst.

Publisert

Ekstra gledelig har det vært å se at aktive seilere forblir i klassen, samtidig som flåten øker med et tilfang av både nye regattaseilere og erfarne båtfolk som skifter til Express.

Som leder av den lokale Express-klubben vil jeg oppsummere det slik:

Muligheten til å konkurrere i større entype-felt later til å ha bred appell. At klassen i tillegg har en lav inngangsterskel og en uformell tone, gjør nok også sitt til at de fleste føler seg hjemme. Vi i den lokale klasseklubben har også over flere år arbeidet aktivt for å bygge et sosialt miljø rundt klassen med både teorikvelder og sosiale sammenkomster. Det er kort og godt kjekt å seile Express!

Fra NOR Rating til entype

I skrivende stund er hele 32 båter medi den ukentlige onsdagsregattaen i Stavanger.

Trond Kjønnerød er en av de erfarne lokale seilerne som er første-års Express-seiler. Ved halvgått vårsesong har Trond følgende å si om skiftet til Express:

– Jeg har seilt RAINBOW DANCER, som er en Rainbow 42 bygget i Veile Danmark i 1987. Båten ble i sin tid kjøpt på tegnebrettet og ble slik sett «custom» bygd til meg. Vi har deltatt i alle lokale regattaer, Haugesund Race Weekend og Færder’n. Mannskapet på 12 mann har stort sett vært stabile i hele perioden. Men Rainbowen hadde en lite fordelaktig NOR Rating, så vi begynte å vurdere skifte til entype-klasse. Valget falt på Express.

En godt voksen dame

– Hvilken båt falt valget på?

– Expressen fant vi i Oslo. Den hadde nye seil og ny mast. Litt sliten, men absolutt brukbar. Med byggenr. 344 er den en godt voksen dame som passer bra til tilårskomne herrer, mener Kjønnerød.

– Hvordan har dere opplevd Express-klassen så langt?

– Så langt har vært en meget positiv opplevelse. Det er en meget trivelig og – ikke minst – hjelpsom gjeng. Det er 25–30 like båter på startstreken hver uke, samtlige med et ønske om en perfekt start, og det er virkelig kamp om posisjon. Fantastisk.

Utfordring med plassen om bord

– Hva har vært den største overgangen fra Rainbowen?

– Vi kan jo seile, men Expressen er veldig forskjellig fra Rainbowen. Det er mye nytt som må læres, særlig systematisering av trim og boat-handling. Her har en meget aktiv klasseklubb vært til god hjelp. Ydmykhet er et stikkord her.

– Den største utfordringen har muligens vært plassen om bord. På Rainbowen kunne man gå «tur» om bord, men det er ikke aktuelt i Expressen. Ellers må jeg si at det er deilig å seile entype. Rett og slett trivelig, sier Kjønnerød.