Test fra arkivet: Sunbeam 42

KLASSISK: Sunbeam har et konservativt skrog med klassisk hekk, men fritthengende ror og relativt kort kjøl.
KLASSISK: Sunbeam har et konservativt skrog med klassisk hekk, men fritthengende ror og relativt kort kjøl.

Komfortabel langturbåt fra Østerrike

Vi har skrevet om Sunbeam-båtene noen ganger før, men aldri hatt sjansen til å seile noen av de mange interessante båtene fra det østerriske verftet som hittil har prioritert det tyske markedet. I sommer seilte vi 42-foteren på Vestlandet.

Publisert Sist oppdatert

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 18 år tilbake og funnet en test av Sunbeam 42, utført av Henrich Nissen-Lie. Testen ble publisert i SEILmagasinet 8-2003. Testen var på 2 sider, og i denne digitale utgaven har vi utvidet den med flere bilder.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager.

Hele ni modeller fra 24 til 44 fot bygger Schöchl Yachtbau i Mattsee bei Salzburg. Jeg har sett dem på båtmessene i Friedrichshafen og Düsseldorf og blitt like overrasket hver gang over de moderne turseilbåtene som kommer fra et land man slett ikke forbinder med seiling og båtbygging. Men det samme kan jo sies om Bavaria, Tysklands største båtverft som ligger midt inne i Bayern, omtrent så langt unna havet man kan komme i Europa. Til forskjell fra Bavaria, satser ikke Sunbeam på lavprismarkedet. Deres båter ligger nærmere båtene fra Orust i Sverige og virker langt fra billige hva materialvalg, utstyr og finish angår.

På vårens båtmesse i Florø dukket plutselig Sunbeam 42 opp med norgespremiere og norsk forhandler. Seilas benyttet sjansen til å prøveseile båten på et par dagers tur fra Måløy rundt Stad til Fosnavåg.

Båt for norske forhold

Sunbeam 42 har en stor dekksalong og en godt skjermet cockpit så langt fremme at båten har et ordentlig akterdekk. Ja, egentlig kan man si to dekk aktenom cockpiten, det ene over akterkabinen, det andre i samme høyde som dekket forøvrig. Svigermorsete i akterpulpiten kan båten også by på, så her er rikelig med plass når været innbyr til det. Cockpiten er som nevnt godt beskyttet bak dekksalongen og med en ekstra sprayhood på toppen. Men den er i trangeste laget om det er mer enn fem personer ombord. Grunn er den også, for under dørken befinner den store eierkabinen seg.

Men for norske forhold vil nok dekksalongen være stedet, både for skipper og passasjerer. Herfra har man god nok sikt til å styre båten med autopilot både for motor og seil. Og her sitter fire til seks personer komfortabelt rundt salongbordet på babord side. Til styrbord er kartbordet med instrumenter og tilhørende skap og skuffer. Pantry er plassert et trinn ned akterover på styrbord side. Her har man også dør inn til det store motorrommet og videre akterover inn til den gedigne eierkabinen. Der har man et eget toalettrom med separat dusjkabinet – meget lekkert.

DEKKSHUS: Salongen er hevet som gir god utsikt sittende.
DEKKSHUS: Salongen er hevet som gir god utsikt sittende.
KØYER: Eierlugaren er akter. Båten byr på tre lugarer og to bad.
KØYER: Eierlugaren er akter. Båten byr på tre lugarer og to bad.

Sunbeam 42

Loa12,6 m
Lvl11,2 m
Bredde4,4 m
Dypg1,95 m,
depl.12,6 tonn
ballast4 tonn
Ståhøyde2,12 m
Vann590 l
Dieseltank300 l
Storseil37 kvm
Genua61,7 kvm
Spinnaker140 kvm
Motor62 HK,
Pris:304.564 euro.
Verft:Schöchl Yachtbau GmbH & Co
www.schoechl.com
Norsk forhandler:Aslak Lefdal

Tre lugarer

Vår prøvebåt, som var «Family-Variante»-versjonen hadde også en lugar under dekksalongen på babord side, en fin sjøkøye. I forpiggen er det en grei dobbellugar. På babord side dusj og do for de to forre lugarene. Interiøret er i lakkert mahogny, mye finér, men hel ved der det er naturlig. Også tekstilene virket tiltalende og var av god kvalitet. Dørkene i teak. Det er store stuerom under dørken – denne båten er rene frakteskuta i så henseende! Alt i innredningen er godt avrundet. Vi savnet imidlertid flere steder å holde fast i, båten er bred og i tung sjø er det lett å miste fotfestet.

Rundt Stad

Jeg har alltid drømt om å seile rundt Stad. Hittil har det blitt med drømmen, bortsett fra noen turer med Hurtigruta og cruiseskip. Jan Holvik, jordomseileren og forfatteren av Langturboken, er i dag advokat i Måløy, og han lovet å bli med på turen som kjentmann sammen med forhandleren Aslak Lefdal. Jeg pakket sekken med oljetøy og utstyr for en kald nordsjøseilas. Men da vi la ut fra Måløy om kvelden 22. mai var det full sommer der vestpå – utrolig vakkert og trivelig, men ikke et vindpust å seile på. For motor gikk vi til Selje kloster der vi lå alene i den lille uthavnen og vandret rundt på klosterruinene og klatret opp i hulen der St. Sunniva skulle ha vært. I vest lå Nordsjøen speilblank i solnedgangen.

SOLOD: Båten er utstyrt med baugspryd med pulpit.
SOLOD: Båten er utstyrt med baugspryd med pulpit.

Neste dag var det like stille og vi motret forbi beryktede Stad, nesset som har flere stormer enn noe annet sted i Norge. Ikke bare var det vindstille, havet var helt flatt. De to lokalkjente hadde aldri opplevet maken. Sunbeamen var en ordentlig milesluker for motor og turen videre over Vanylvsgapet og forbi Svinøy fyr gikk radig. På Herøyfjorden kom det endelig litt vind, nok til at vi kunne stoppe motoren og prøve oss under seil, før vi søkte havn i Fosnavåg. Det ga ikke grunn til å si mye om båtens seilegenskaper. Båten har imidlertid 99 kvm duk med storseil og standard genua og det burde være rikelig for å få fart i den 12,6 tonn tunge båten. Seilene på prøvebåten sto pent og mast-headriggen med et lavt babystag er enkel og turvennlig. Rormannen har kontroll med både storseilshalingen, akten-om cockpitkarmen og de to skjøtevinsjene til genuaen. Fallene og trimlinene er ført tilbake til forkant av cockpiten. Setet bak rattet gir god støtte på kryss og motorkontroll, kompass og instrumenter er samlet i en solid konsoll midt i cockpit-en. Prøvebåten hadde elektriske fall og skjøtvinsjer og storseilet gikk på rull i masten. Med vertikale spiler sto imidlertid seilet bra.

Trang cockpit

Som nevnt er cockpiten av beskjeden størrelse, men det har den fordel at man sitter godt på teakbenkene med føttene mot benken i le. En svær kallesje kan foldes ut og omgjøre cockpiten til en ekstra salong, - enda en fordel i vårt klima.

Det er lett å ta seg frem på teakdekket, men hyttetaket er høyt og glatt om man skal frem til masten for å rigge til gennaker eller spinnakerseilas. Helt forut har båten et flott baugspryd med pullpit rundt, noe som innbyr til gennaker, og samtidig en perfekt plass for det store plogankeret.

Konklusjon

Sunbeam 42 var et trivelig bekjentskap, selv om den store seileropplevelsen uteble og Stad snøt oss for en sommerkuling. Dette er avgjort en båt som er bygget for norske forhold og for seilere som ønsker å kombinere seiling og komfort, eller som gjerne vil strekke seilsommeren utover de få juliukene og oppleve vår fantastiske kyst også vår og høst. Forhandleren seiler i høst båten ned til Grand Canaria der den vil ligge klar for prøveseiling for interesserte vinteren gjennom.

VESTLANDET: Båten ble testet rundt Stad, men ikke med forhold som satte båten på prøve.Her ligger vi på Selje.
VESTLANDET: Båten ble testet rundt Stad, men ikke med forhold som satte båten på prøve.Her ligger vi på Selje.
Powered by Labrador CMS