Syv mann i sjøen

Kraftige vindkast førte til at det var svært vanskelig å holde båten på rett kurs under Nyttårsseilasen i Stavanger. Mange fikk seg en frisk dukkert. Seilas’ Inger Sørensen var i redningsbåten, og her er hennes rapport.

Publisert

Lørdag 10. januar var det duket for nyttårseilas i regi av Stavanger Seilforening. Seilasen gikk av stabelen i strålende, men krevende vær. Vinden kom i krafige kast opp mot 12 m/s. Det var behaglige seks grader i lufta, og 5-6 grader i vannet, som flere fikk følt på kroppen. 

    Hele tre båter var så uheldige at folk fikk seg en iskald dukkert under Nyttårseilasen i Stavanger. En gutt falt over bord to ganger, mens tre sykker ble våte om bord i cockpiten under en kraftig broach.

Ble hengene etter båten

Skipper Harald Gellein på «Mithandir» (First 36.7), ble hengende i line og slept etter båten. Svelgte en del vann og valgte å la lina (og båten) gå. Ble plukket opp av Nils Bøe m/mannskap på Tellus (Bavaria Match 38). «Mithandir» mistet for øvrig en mann til samtig, men han kom seg om bord ved egen hjelp.

    – Jeg hadde aldri klart med uten vest. Jeg ble hengende etter båten i sikkerhetslina, men ble dratt under vann, og svelget mye saltvann. Jeg lot derfor lina gå. Jeg lå kun noen minutter i vannet, men var svært kald da jeg ble plukket opp. Jeg tror ikke jeg hadde holdt ut svært mye lengre, fortalte Gellein under premieutdeleingen på kvelden. Da hadde han fått igjen varmen og humøret.

 

Broach dukket mannskapet

Tre mann fikk seg en dukk i vannet da båten broachet og la rekka under vann. De ble holdt inne av rekkelinen og havnet ikke i sjøen, men ble bare godt dukket. Exit  (Express)

 

I vannet to ganger

11 årige Nikolai Bakker var i vannet hele to ganger fra båten Carrera (Beneteau 25), men bortsett fra at det var en kald opplevelse, tok han hendelsen med fatning

Spektakulært syn

Starten gikk inne i selve Vågen, hvor båtene starter etter en tidstabell som er beregnet etter LYS-tallet. Hele 42 båter stilte til start med rundt 250 ivrige seilere om bord – og ble et spektakulært syn for publikum som befant seg langs kaiene rundt Vågen..

 

Høy fart

Stavanger er ”beryktet” for kraftige vindkast og fralandsvinn når det blåser sønnavind. Dette gjorde at det spesielt på etappen ut fra Vågen oppsto situasjoner med kraftige og uventede vindkast. Ryktet sier at enkelte av båtene var oppe i en maks fart på 16-18 knop. Stavanger er ”beryktet” for kraftige vindkast og fralandsvinn når det blåser sønnavind. Dette gjorde at det spesielt på etappen ut fra Vågen oppstår situasjoner med kraftige og uventede vindkast.

Krevende forhold

Båtene seilte i en regattaklasse og en turklasse (1 deltaker). Seilasen var med "Gunderstart" i Vågen for regattaklassen med første start kl. 12:00, mens turklassen startet kl. 11:50, dvs. før første båt starter i regattaklassen. Banen gikk mellom faste merker og bøyer i Byfjorden og Åmøyfjorden.

    (Start etter Gundersystemet innebærer at båt med lavest handikap (LYS-tall) starter først og båt med høyest LYS-tall sist. Nøyaktig starttid for hver båt utleveres før start. Starttidene er beregnet ut fra distanse, vindstyrke og båtenes handikap. Dersom vi treffer dette riktig og alle seiler optimalt, skal i prinsipp alle båtene passere over mål samtidig. Dette gir garantert spenning i seilasen - også for de som følger regattaen fra land.)

Express vant

Årets vinner av Nyttårsseilasen ble Team Extension med Expressen NOR 70, Extension. Du finner resultatlisten her

Du finner flere bilder fra seilasen under vår bildespesial. Bildene er tatt av Bror With og Inger Sørensen.