Team New Zealand satte verdig punktum

Emirates Team New Zealand satte et verdig punktum for en epoke da de i det som kan ha vært America's Cup klassens siste opptreden i regatta vant Louis Vuitton Trophy i Dubai idag.

Publisert

Da solen gikk ned i den Arabiske Gulfen ved Dubai idag markerte det slutten på en 20 års epoke for den tidligere America' Cup klassen IACC. Samtidig med den siste regattaen om Louis Vuitton Trofeet ble det imidlertid klart at selskapet som har vært knyttet til America´s Cup som arrangør at utforderernes kvalifisering siden 1983 gjør come back i America's Cup regattaen og reetablerer Louis Vuitton Cup til de 34. seilaser i 2013.

Da 12 meterne forsvant fra America´s Cup etter seilasene i Freemantle i 1987 har IACC vært benyttet i fem Louis Vuitton Cup og fem America’s Cup regattaer fra 1992 til 2007.

I alt har 100 båter vært bygget for syndikater i 14 nasjoner. Den siste båten hadde seilnummer GER 101, men båt nr 13 ble aldri bygget. FRA 2 var den første båten i klassen, tegnet av Philippe Briand.

I alt ble måleregelen oppdatert fem ganger, med versjon 5 som den siste. Disse båtene er ustyrt med 20 tons bulb og fathead storseil. Etter de 32 seilaser om America´s Cup i Valencia i 2007 ble IACC klassen «pensjonert» og det var pokalforsvarer Alinghis plan å erstatte den med en 90 fots monohull, men den langvarige rettstvisten med BMW Oracle over tolkningen av gavebrevet førte til en «Deed of Gift» match der utfordreren fikk bestemme båttype som da ble en 90 fots flerskrogsbåt.

For å gi et tilbud til America´s Cup lagene i denne dødperioden organiserte Louis Vuitton regattaer i parvis tilnærmet like båter som ble stilt til disposisjon fra Emirates Team New Zealand, Mascalzone Latino og BMW Oracle Racing Team. Nå som America's Cup nå er tilbake på sporet vil disse regattaene opphøre, og det var avskjedsforestillingen for disse båtene man i de siste ukene har vært vitne til i Dubai.

Emirates Team New Zealand, som har vært toneangivende i America' Cup siden midt på nittitallet, sørget for å sette et verdig punktum for IACC klassen. BMW Oracle Racing ble slått 2-0 i finalen, den første med 17 sekunder og den andre med 1 minutt og 37 seunder, der kiwienes rormann Dean Berker viste seg å være BMW Oracles James Spithill overlegen.