X-40 - Dansk designperle

X-40 seiler godt og roret er perfekt balansert. Innredningen er elegant, men toalettrommet er for trangt.

Publisert Sist oppdatert

Høsten 2007 testet vi det som var av 40-fotere på det norske markedet, og delte testen opp etter raske seilbåter, luksuriøse seilbåter og familieturseilere. I Seilas 1-2008 presenterte vi de fem raske, og hver av disse båtene blir i uken presentert i egen artikkel. Testene ligger åpen til hele rapporten er publisert. Testen ble publisert over åtte sider i bladet.

X-40 er blitt en populær kombinasjonsbåt for tur- og regattaseiling. 40-foteren er et ledd i serien med tre fots intervaller, som strekker seg fra 37 til 46 fot. X-40 er tidløs, elegant og med vakkert seilplan. X-yachts var tidlig ute med å plassere fokkerullen under dekk, noe som gir et mer effektivt forseil. Båten er også utstyrt med spesielle strekkfisker med skala som gjør det lett å komme tilbake til den gamle trimmen etter at båten har vært nedrigget. Alle fall og skjøter er ført tilbake til cockpit via kanaler i hyttetaket og med tyskerskjøte til storseilet som også er lagt i kanal får båten er rent sidedekk det er lett å bevege seg på. Sprayhood legges elegant ned i en resess i hyttetaket når den ikke er i bruk, det vil si sjelden om vi får flere sommere av den type vi hadde i 2007.

OVERLEGNE STYEREGENSKAPER: Ifølge journalist Curt Gelin kan båten seiles i blinde.
OVERLEGNE STYEREGENSKAPER: Ifølge journalist Curt Gelin kan båten seiles i blinde.

Solid konstruksjon

X-båtene støpes i sandwichkonstruksjon i håndopplagt glassfiber laget nøyaktig etter konstruktørens styrkeberegninger. I de to ytterste lagene benyttes vinylester som er i slekt med epoksy og derfor ikke suger vann slik polyester gjør. Verftet har utviklet en galvanisert stålramme som fanger opp stress fra kjøl og rigg. Det gjør båten ekstra stiv og det er mulig å stramme riggen hardt. X-båtene skal også tåle grunnstøting i opptil skrogets maksfart, etter American Bureau of Shippings krav. Innerlineren er støpt oppå rammen, noe som gjør inspeksjon av rommene under dørken vanskelig. Innredningsarbeidet var ikke i toppklassen da X-40 var ny, men er forbedret på de senere modellene. Turseiler Rudolf Ugelstad ga dagens utgave høye karakterer for innredningen, men mente at lys og ventilasjon kunne ha vært bedre.

Uovertrufne styreegenskaper

Den svenske journalisten Curt Gelin som har utgitt bøker med sine båttester fremhever båtens sterke sider som seilegenskaper, konstruksjon, finish, dekksutstyr og ergonomien i cockpit. Båten er uovertruffen når det gjelder styreegenskaper. – Den kan seiles i blinde, sier han. Så god er rattfølelsen, med perfekt press. En tung kjøl med bulb, plassert lengre bak enn på mange andre båter, gir stivhet og kursstabilitet og behagelig gange i sjøen. Cockpitkomfort på topp med vinklet dørk slik at det er behagelig å stå og styre, eller man kan sitte på kanten med bena perfekt stemt av mot konsollen. Negativt er de harde madrassene i køyene og lav benkhøyde i salongen. Atmosfæren under dekk er trivelig, men fantasiløs. Ekstra sjøkøye i akterlugaren fungerer på havseilas, men den er trang å entre. Toalettrommet er trangt og er i trelugars versjonen feil plassert langt fremme i båten der det kan være ubehagelig å oppholde seg i sjøgang, sier Gelin.

X-40 leveres i en rekke innredningsløsninger. Du kan også få den med konvensjonell innredning, og med to eller tre lugarer.
X-40 leveres i en rekke innredningsløsninger. Du kan også få den med konvensjonell innredning, og med to eller tre lugarer.
LITEN FANTASI: Men likevel trivelig under dekk.
LITEN FANTASI: Men likevel trivelig under dekk.
MINUS: Harde madrasser og trangt i fotenden..
MINUS: Harde madrasser og trangt i fotenden..

God dansk design

Bert Andersson roser båten opp i skyene for seilegenskapene og peker på at rormannen kan føle bølgenes bevegelser gjennom roret. Båten balanserer meget bra med perfekt rortrykk. Han roser også finish under dekk, med elegant treverk i beste danske design. Som rormann klager han imidlertid på at sitteplassen på cockpitkarmen er glatt og lett å gli ned fra, og at man får rekkevaieren i ryggen om man vil sitte helt ute på dekk å styre.

Powered by Labrador CMS