
Tommelen opp for SEILmagasinet
Leserne våre vil aller helst lese om praktisk stoff og brukte båter, viser en fersk leserundersøkelse, der nær ni av ti gir tommelen opp for SEILmagasinets nettside.
85 prosent av 102 respondenter i SEILmagasinets leserundersøkelse i sommer svarer at de synes nettsiden er bra eller veldig bra. I den nettbaserte undersøkelsen fremgår det at nettsiden er viktigst for leserne, deretter følger magasinet og så Youtube.
Brukte seilbåter og praktisk stoff er mest populært på nett, mens turtips og praktisk stoff er mest populært i magasinet. Nær åtte av ti stoler på de SEILmagasinets redaksjonelle tester, men enkelte synes testene er litt for snille. En av tre lesere sier at de leser tester i båtblader og på nett når de skal orientere seg om kjøp av båt, og tre av ti leser utstyrstester før innkjøp.
Selv om leserne er overveiende fornøyde med SEILmagasinet, får vi også innspill til forbedringer. Noen synes vi skriver for mye om store og dyre båter, enkelte har problemer med påloggingen og noen påpeker skrivefeil.
SEILmagasinet-app
Noen etterlyser en egen App for SEILmagasinet, og det har vi. Her finner du alle utgavene av SEIILmagasinet de siste 20 årene. Her finner du også utgaver av Seilas fra 2006 til 2017. Alt innholdet er søkbart på fritekst søk, og artiklene kan leses opp med talefunksjon, for dem som ønsker det. Appen er tilgjengelig i både App Store og Google Play, og kan også åpnes i nettleseren.
545 seilbåttester
Det er heller ikke alle som vet at SEILmagasinet har samlet over 500 seilbåttester i en testguide, der man kan velge hva slags typer båter man vil lese tester om basert på pris, størrelse, båttype, merke og en rekke andre relevante kriterier. Dette er redaksjonelle tester utført de siste 15 årene av kyndige journalister.
Tilgang til Appen og Testguiden inngår i SEILmagasinet-abonnementet.
Nett-TV
Video er blitt en stadig viktigere del av SEILmagasinet-innholdet, og de senere årene har vi også laget en nett-tv-sending i forbindelse med hver magasinutgivelse. Vi ser nå at over halvparten av de ca 20 000 som ser på SEILmagasinets nett-tv-sendinger ser dem på ordinær TV-skjerm.
Ni av ti respondenter oppgir at de har seilbåt, og en av tre har seilbåt mellom 35 og 45 fot. Nær en av tre har planer om å kjøpe båt, og flertallet skal da kjøpt brukt.