DELTAR: Den norske båten «Cubaneren» deltar i den amerikanske havseilasklassikeren Transpac.
DELTAR: Den norske båten «Cubaneren» deltar i den amerikanske havseilasklassikeren Transpac.

I tetgruppen etter fire døgn

Karl Otto Book og mannskapet hans ligger på 3. plass i sin klasse i regattaen Transpac med Wasa 55-en «Cubaneren».

Publisert Sist oppdatert

Karl Otto og Maren Magda Book er på jordomseiling med Wasa 55-en «Cubaneren», og et av målene de har med turen, er å forsøke å delta i noen av verdens store regatta-klassikere. Og det er noe de nettopp nå er i ferd med å gjøre. For noen dager siden startet de i regattaen Transpac, som starter i Los Angeles og ender i Honolulu på Hawaii. Det er en distanse på 2225 nautiske mil.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

FØR START: det var ikke noe å si på stemningen før start.
FØR START: det var ikke noe å si på stemningen før start.

En skikkelig klassiker

Transpac er en av verdens aller eldste havseilaser, og den første ble seilt allerede i 1906. Det var samme år som det store jordskjelvet i San Fransisco. De tre båtene som var påmeldt skulle starte derifra. men nettopp på grunn av jordskjelvet ble starten flyttet til Los Angeles, hvorfra regattaen siden har startet.

Regattaen er kjent for å være en skikkelig unnavindsregatta, og nettopp derfor er det også utviklet båter som er optimalisert for å seile fort under slike forhold. TP 52 – der TP står for TransPack – er en båt som opprinnelig ble skapt for denne regattaen.

[Artikkelen fortsetter under videoen]

Optimisme om bord

Karl Otto og Magda, som for anledningen har med seg Eirik Rosenberg og Thomas Kjennerud, som til daglig begge seiler om bord i Landmark 43-en «White Shadow»,  ligger etter fire døgns seiling og drøye 500 tilbakelagte nautiske mil på 3. plass i sin klasse, Divison 7. Og endelig kunne de på denne dagen melde om stabil spinnakerseiling.

Følg trackingen av regattaen.

Og optimismen rår om bord, ifølge bloggen til «Cubaneren», for selv om deltagerne som har valgt en nordligere rute enn dem ligger foran, mener mannskapet om bord i «Cubaneren» at de har en bedre posisjon i forhold til det været som venter.