Under dekk på Volvo 70

Her er bilder av den russiske Volvo Ocean Race deltageren «Kosatka» under dekk.

Publisert

Illustrasjon: Botin Carkeek Yacht Design

Interiørfotos: Gary Black, Sailing World

De er 70 fot lange, men langt fra komfortable under dekk. Det er ikke ståhøyde, og det er nesten umulig å komme seg opp i køya. Byssa på en Albin Express er mer imponerende. Doen er eksklusiv og kostbar, men det er kun fordi toaletskålen er støpt i kullfiber for å spare noen gram.

Litt bedre enn sist

På et punkt har komforten økt siden forrige Volvo Ocean Race. Nå er det påbudt med hvit skrog på innsiden av båten. Sist var alt umalt kullfiber. Helt svart for å unngå de får grammene malingen ville veie.

    Båtene har stor sett samme innredningsløsning. Båtene er tomme frem til kjølkassene til stikkkjølene. I område rundt kjølkassene, foran masten er byssa og toalettet. Deon er ofte bak er forheng. Byssa består av vask og et gass bluss av campingtypen.

    Rett bak masten er opplegget for svingkjølen. Den tar mye plass. Tau går i kanaler under dekk. Det gjør at ståhøyden forsvinner. Bak nedgangen sitter motor og generator. Bak der igjen er kartbordet. Langs skrogsiden er det rekket med køyer.

Mørkt og kaldt

Ruten denne gangen er helt annerledes enn før. Denne gangen skal båtene nordover helt til Qingdao nord i Kina. Spesielt etappen fra Singapore til Qingdao som starte 18. januar vil bli en påkjenning for båt og mannskap. Temperaturen kan gå ned til ti minus grader, og det vil bli mørkt mesteparten av døgnet.

De spanske båtene trangest

De to spanske Farr båtene har en spesiell cockpit, eller rettere sakt. Cockpiten mangler. Dekket er nedsenket bak helt ut til skrogsiden. Det gjør det enklere å legge seil langs rekke, og tyngdepunktet på disse seilene kommer lavere ned og lengre ut. Bakdelen er at båten er lavere under dekk, og det blir trangere mellom køyene som ligger lags skrogsiden.

Ruteplan

Havn              Start                  Dato              Distanse

Alicante          Havneregatta    04. Oktober   

Alicante          1. Etappe          11. Oktober    6,500 Nm

Cape Town     2. Etappe          15. Nov.        4,450 Nm

Kochi (India)   3. Etappe          13. Des.        1,950 Nm

Singapore       4. Etappe          18. Januar    2,500 Nm

Qingdao          5. Etappe          14. Feb.      12,300 Nm

Rio                 6. Etappe           11. April       4,900 Nm

Boston           7. Etappe           16. Mai        2,550 Nm

Galway          8. Etappe           6. Juni            950 Nm

Göteborg        9. Etappe         14. Juni           525 Nm

Stockholm    10. Etappe          25. Juni        370 Nm

St. Petersburg    Målgang       27 Juni