Vant med turbåt med tre skrog

Med slør hele veien ble HH Skagen Race flerskrogsbåtenes mulighet. Best ble en Dragonfly som startet i dobblehanded klassen.

Publisert

– Vi seilte opp mot 17 knop, for det meste lå vi gjevt på 13-14 knop, forteller Narve Johannessen i «Råtass» en Dragonfly 920 extrem. Båten var i mål kl 06.02, etter 12 timer og to minutters seiling. Han seilte mannskap på båten.

– Vi hadde fartsproblemer fra Brofjorden og inn mot skagen. Vinden var lett, og vi hadde nesten platt lens. Farten var nede i 5 knop, og motstrømmen var kraftig. Men vi klarte å holde «Al Capone» bak oss, selv de seilte på kortere tid enn oss. De startet tre timer etter oss og kom en time bak i mål. «Al Capone» seilte på 10 timer og 24 minutter.

Vinner sannsynligvis sammenlagt

«Råtass» har et LYS-tall på 1,49, mens «Al Capone» har hele 1,74. Mans andre shorthandseilere får lavere LYS-tall så får ikke «Råtass» det i følge Narve. - Jeg tror vi tar over all seieren, mener skipper Ole Petter Kjendbakke, som har regnet ut at de skal slå Al Capone på korrigert tid.  Han forteller at båten er primært en turseiler, og karakteriserer HH Skagen Race som en behaglig seilas. Vi satt og koste oss, tørt, og uten krengning. Vi gikk i mål mette, og tok arrangørene på sengen, bokstavlig talt.

Rått å seile

Det var veldig greit med kart plotter fra Skålholmen til Brofjorden. Da seilte vi 16-17 knop med mye sprut fra le skrog, og det var bek mørkt, forteller Narve Johannessen.

Turseiler

Ole Petter Kjendbakke bruker båten mest til turseiling med sine to barn De sover i forpiggen og foreldre i salongen. Båten er trang, men har bra ståhøyde. Uteplassen er enorm. Det er også bra med stueplass i ytterskrogene. Disse skrogen kan klappes inn i havn, slik at totalbredden ikke blir noe særlig mer en turseilere på samme størrelse.

Lang vannlinje

Forholdene favoriserte også båter med lang vannlinje og genoa. Båtens vekt eller evne til å stå høyt på kryss spilte mindre rolle.

Du finner resultatene fra HH Skagen race her.