- Vil ha Melleby, sier Mange

Magnus «Mange» Olsson har en ubesatt plass på den nordiske båten til Ericsson  i Volvo Ocean Race. Til den ønsker han seg Eivind Melleby.

Publisert

Den siste ledige plassen på den nordiske båten der Anders Lewander er skipper og Aksel Magdahl navigatør skal helst besettes av en god rormann. - Det hadde vært perfekt om vi kunne fått med Eivind Melleby, sier «Mange» Olsson som er coach og spiller en viktig rolle i laguttaket for båten. - Men jeg forstår jo at han vil gjennmføre sitt OL program i Star. På spørsmål om det ikke er mulig å komme med etter at OL er ferdig, svarer «Mange» at det ikke er ideelt, men kanskje ikke helt umulig.

Magdahl den nye Knut FrostadOlsson er over seg av begeistring for den norske navigatøren Aksel Magdahl. - Han er utrolig smart og lærekurven hans peker omtrent rett oppover. Han har potensial til å bli den «nye Knut», sier «Mange» som selv er opptatt av å rekruttere en ny generasjon seilere til å ta over etter ham selv, Gurra Krantz og Roger Nilson i Sverige. Han sier til Seilas at han tror Aksel er det rette mannen til å løfte arven etter Knut i Norge og mener a den nordiske båten i årets Volvo Ocean Race blir en fin platform for nordmannen til å utvikle seg videre fra.

Utfordringer for Frostad«Mange» tror Knut vil få tøffe utfordringer i sin nye jobb som Volvo Ocean Race sjef. - Det er mye å ta tak i og det gjelder å markere seg fra dag en. Uten å gå i detalj om hva han mener, er det tydelig at det er enkelte saker i regattaen han er skeptisk til og han brenner for å gjøre Volvo Ocean Race til en enda bedre regatta enn det den er idag. Han er bekymret over hvordan det vil gå med båtene på den beinharde kryssen fra Singspore til Qindago på vinterstid. - Det kan gå ut over båtene, sier han og mener det kan bli litt av en jobb for landmannskapene å klargjøre båtene til havneregattaen bare få dager etter at de er kommet i mål fra havseilasen.

Kan bli flere nordmenn

Det har vær allment kjent at døren er lukket for flere norske seilere på Ericsson nordiske team. - Det er ikke nødvendigvis tilfelle, sier «Mange». - Riktinok er det ingen utpregede rormannstyper blant de norske seilerne vi nå har vurdert, med døren står fremdeles på gløtt for seilere som Christian Løken, Joakim Nærø og Thomas Nilsson. Vi jobber stadig med å finne den rette og har ikke tatt noen avgjørelse ennå. En som i Magnus Olssons øyne hadde vært ideel er landslagssjefen Espen Guttormsen. - Han ville vi gjerne ha hatt, men han er jo opptatt med OL laget sitt, håndballtrening og andre ting, så det får vil vel neppe til. Han har også forståelse for at Guttormsen som i likhet med svenske seilere som Magnus Woxén og Klabbe Nyløf  som har seilt to-tre ganger rundt jorden nå vil ønske å være med en vinnerbåt. De to svenske seilerne kunne også begge være aktuelle for den nordiske båten. At de sikter høyere gjør at de ikke får seile i det hele tatt. - Det er dumt av dem, sier Olsson som tror Anders Lewander, Aksel Magdahl & Co kan komme til å gjøre det meget bra i Volvo Ocean Race, selv om Torben Grael og hans internasjonale team på papiret ser sterkere ut.

Grael, Bekking og Read sterke

På pairet ser Torben Graels Ericsson Team, Bouwe Bekkings spanske team og Puma teamet til Ken Read sterkest ut, men det er tidlig å utrope noen favoritter, mener veteranen «Mange» Olsson som selv har fem jorden rundt seilaser bak seg og vet hva som kreves for å gå til topps. Han var med Paul Cayard som vant med «EF Education» i 1997/98 og ble nummer to med «Assa Abloy» fire år senere.