Virbac-Paprec 3 beholder ledelsen

Etter to døgns hektisk virksomhet under land er «Virbac-Paprec 3» klar til å kaste fortøyningene på formiddagen idag.

Publisert

Dermed beholder Jean-Pierre Dick og co-skipper Löick Peyron ledelsen til «Mapfre» og de andre båtene som halser etter dem, og mer enn det; de forlater Wellington uthvilte og med en båt som er i topp stand og klar til å møte utfordringene i resten av Barcelona World Race.

Jean-Pierre Dick (FRA) forteller at mellom seks og åtte personer har hele tiden jobbet med båten for å få den klar. - Det er ekstraordinært, sier han. - Vårt nettverk i New Zealand tro til med en gang. Vi har bygget tre båter her og har derfor et godt nettverk av dyktige håndverkere.

- Alle vognene som holder spilefestene til masten er nå skiftet ut. Southern Spars har gått over masten og sjekket at alt er OK. Cookson som har bygget båten skiftet boblen over hyttetaket igår kveld. Alt arbeidet har gått meget bra til nå og vi fortsetter med flere detaljer som vi ønsker å sjekke og utbedre, inkludert noe seilreparasjoner og dykking for å sjekke kjølen.

Både han og Loick Peyron har nå hatt to netters søvn i land. Den første natten ble det ikke så meget søvn på de to, mens de den andre allerede hadde vent seg til livet i land. - Vi har også spist godt. Det har gjort godt med en forandring fra den frysetørrete maten vi har ombord, så når vi drar er vi mette og uthvilte, og i en båt som er tip-top, sier Dick.

Se video fra innseilingen her

Også flere av de andre båtene vurderer nå å anløpe Wellington for større eller mindre reparasjoner. Det er ingen hemmelighet at alle båtene har fått skader underveis, og spørsmålet blir nå om man skal ta 48 timer for å få dem utbedret, eller å ta sjansen på å fortsette og selv foreta provisoriske reparasjoner.

Toeren i racet «Mapfre» med Zabi Fernandez og Iker Martinez (ESP) har ennå ikke betemt om de vil søke havn. - Vi vil heller bli tre eller fire i mål uten å måtte stoppe enn nummer to med et stopp, sier Martinez, - men vi har ennå ikke tatt noen beslutning. Logisk sett burde vi stoppe både av sikkerhetshensyn og for å opprettholde båtens seilegenskaper, men vi hadde foretrukket å seile videre, sier han. - Akkurat nå ser det ut til at vi vil komme til mål hurtigere om vi legger inn et stopp.