Yrvind bygger ny båt

Hjemme i Sverige på båtbyggerferie.

Publisert Sist oppdatert

Svend Yrvind er nå hjemme i Sverige og har lagt igjen «ExLex» igjen i Porto Santo for vinteren. Tiden hjemme benytter han til å bygge ny båt som han tenker å seile helt til Japan.

Yrvinds tegninger

15. desember 2020:

- Jeg jobber med linjene for kanokrysseren min. Nedenfor er tre 1/10 modeller. Den første 5,4 meter lang fra 2003. De to andre nå 7,68 meter lange med karbon-forsterking og 1,42 m bredde.

Med Gud til hjelp

Den første båt konstruktøren og per definisjon den største, ivar Gud som instruerte Noa til å bruke disse proporsjonene når han bygde arken. Følgelig blir Noahs instruksjoner gitt til ham av Gud (1.Mosebok 6: 14–16): arken skal være 300 alen lang, 50 alen bred og 30 alen høy (ca. 134 × 22 × 13 m eller 440 × 72 × 43 ft)

Gode eksempler

Hvalbåtene på Azorene med 12 meters lengde og med en bredde på 2 meter var veldig sjødyktige båter. Losbåtene i Cornwall hadde proporsjoner som lignet den venetianske gondolen. I følge Wikipedia er dagens gondol opptil 11 m lang og 1,6 m bred, med en vekt på 350 kg. De kan ta fem personer pluss roer. Ett eksempel på en gruppe vellykkede smale båter er de svenske skjærgårds krysserne. De er slanke, med lave fribord og høye rigger. I 1923 tegnet Westin en 40m² båt som var 15,2 meter lang og hadde en bredde på bare 1,74 m - et lengde / breddeforhold på nesten 9 til 1. «Gerdny» var 18,8 m lang med en bredde på 2,85 m designet av Erik Salander. Kaptein John Voss berømte kano «Tilikum» som han seilte over de tre havene 1901 hadde lignende proporsjoner, 11,5 lang 1,68 bredde.

Modeller av ny båt

2. januar 2021:

- Jeg har nå to striper på 5 cm planking rundt «Exlex the Canoe Cruiser». Den andre var litt enklere da jeg hadde den første som støtte. Og så hadde jeg lært litt hvordan jeg skulle håndtere bitene. Kryssfiner er 2,4 meter lang, derav mye kutt, 3 på hver stripe på hver side. 12 kutt så langt, men jeg lærer. Det går bedre og bedre. I dag kuttet vi med Peter 2 ark 15 mm bjerke finér i 5 cm striper. 6 cm var den opprinnelige ideen. Jeg kuttet en 6 cm stripe med stikksag for å teste bøyingen. Det fungerte og jeg har kaldbøyd det mer med litt kraft, men ta det med ro. Derfor ble 5 cm bestemt. Det var lettere å vri og mindre vinkel å vri. Ikke lurt å lime plankingen til formene. Først la jeg tape på rammene for å isolere fra limet. I dag delte jeg PVC-slange. Det vil også være snillere mot den virkelige komposittbåten, så jeg tror jeg kan like godt teste den nå på en mock up. Paradoksalt nok, båten tar ikke veldig mye plass i verkstedet mitt. Det er god plass for meg å gjøre godt arbeid. Jeg er veldig fornøyd med linjene så langt. Nå skal jeg rengjøre verkstedet og feie sagflisene før jeg kutter opp 15 mm bjørkfiner i 6 cm striper.

Den nye båten

Intervju fra PORTO SANTO