Test fra arkivet: Skippi 650

Skippi 650 test 2003.
Det skal ikke mye vind til før Skippien rører skikkelig på seg.

Billig seilglede

Ta en Melges, bygg den i et lavkostland med rimelige spesifikasjoner. Øk bokomforten og reduser litt på ytelsen. Da får du Skippi 650. I Polen og Tyskland er båten blitt en slager. Seilas har prøveseilt Skandinavias første.

Publisert Sist oppdatert

For 20 år siden kom det billige og små båter fra Polen til Norge. I 2003 seilte vi Skippi 650, en båt som i 2004 kom i turversjon. De siste årene har det vært tre slike til salgs på Finn.no, to Race-versjoner, og en turversjon, med kortere cockpit, og mer innredning. Alle båtene har blitt solgt for under 100 000 kroner, fra 65 000 til 95 000. Mye seilglede for en enkel båt som er billig å eie. Testen ble publisert i Seilas 1-2004 over tre sider. 

Skippi 650 er utviklet av Jerzy Piesniewski som er journalist i Zagle, et av Polens to seilblader. Prototypen seilte første gang i 2001 og produksjonen startet i 2002. I dag er det bygget 35 båter og under det polske mesterskapet i sommer stilte 22 båter på startstreken. Ikke dårlig for en så fersk båttype. Mye av båtens store popularitet har den tidligere FD mesteren Stanislaw Iwinski æren av. Han er primus motor for klassen, som lokker til seg mange av Polens tidligere toppseilere.

Skipper Yachts, verftet bak Skippien, har bygget båter i over 10 år og har fem rimelige modeller fra 20 til 31 fot på programmet. Mye av produksjonen går til det tyske markedet.

Baugsprydet trimmes til lo. Det gjør det enklere å seile lavere på slør.
Mye tau og mange trimmuligheter. Den kraftige utvekslingen strammer forstaget. Mastefoten er leddet slik at masten enkelt kan vippes på plass. Legg merke til toppen av kjølkassen.
Skippi 650 test 2003.
Cockpiten er stor og funksjonell og gir gode arbeidsforhold. Legg merke til ristroppen
Godt med stueplass i cockpiten. Roret kan heises rett opp på 49er vis.
Skippi 650 test 2003.
Det skal ikke mye vind til før Skippien rører skikkelig på seg.

Stor jolle

Sammenlignet med Melgesen er Skippi én meter kortere, veier 100 kilo mindre, men har 8 kvm mindre seil. Ytelsene er derfor ikke helt på høyden med Melges, men Skippien er mer lettseilt og egner seg derfor bedre for rekreasjonsseiling. Båten har en senkekjøl på 150 kilo, men uten bulb. Båtens stabilitet oppnås ved hjelp av mannskapsvekten som ideelt er på totalt 250 kg. Skroget er relativt smalt ved vannlinjen, men bredt på dekk. Det gjør mannskapsvekten på ripa meget effektiv. Det skaper også en stor skrogstabilitet når krengevinkelen blir stor.

Vi prøvde båten i lett skiftende nordavind i Oslos havnebasseng. Båten var satt opp for tur med påhengsmotor på hekken og med fire mann ombord var vi i tyngste laget. Skippien oppførte seg som en stor jolle tross tyngden. Selv i de minste vindpustene skyter båten fart. Dessverre var det hverken logg eller vindinstrumenter om bord i testbåten, men fartsfølelsen var til stede likevel! Polardiagrammet sier at båten skal seile 5 knop på 30° vind i 10-13 knops vind. På slør i 15-20 knops vind skal båten gjøre 12-13 knop med gennaker. Synd vi ikke fikk oppleve slike forhold. Det virker som om Skippiens planingsterskel er lav. Selv i den lette vinden vi seilte i, slapp båten vannet fint i hekken og baugen begynte å løfte veldig tidlig.

Smarte detaljer

Selv om båten er billig, er den overraskende godt utrustet med dekksutstyr, det meste levert fra Rudgerson. Kjølkassen går gjennom hele båten og opp i hytta på dekket. Det gir noe redusert bokomfort, men gjør det meget enkelt å heise opp kjølen for trailing. Riggen er leddet i bunn og kan vippes bakover for enkel rigging. Å rigge båten skal ikke ta mer enn 15 minutter og kan gjøres av to mann. Riggen strammes med forstaget ved hjelp av en skikkelig utveksling. Fokka er på rull slik som på Melgesen. Roret er av 49er typen og kan løftes opp av rorfestet. Den lange genakerbommen kan trimmes fra cockpiten og kan vinkles mot le slik at båten kan seile lavere på slør enn båter med fast vinkel. I den store cockpiten finnes det en lang løygang montert på cockpitdørken. Det finnes også skikkelige kanter for godt fraspark samt ristropper. I cockpiten er det også et stuerom for bensin til påhengeren samt noe tauverk. På hver side av hytta finnes det stueplass for gennaker eller annet utstyr.

INNREDNING: Det er ikke ineteriøret som selger båten. Både kjølkassa og baugsprydet er i veien.

Under dekk

Båten er synkefri og kan seiles i vannfylt tilstand. Dette gir økt sikkerhet, men redusert boareal. Hele volumet under forpiggen er avstengt, og mesteparten av plassen under cockpiten er flytekammer. Det er køyeplasser for to voksne med to barn, men plassen tilsier at to personer bør være maks for en lengre turseilas.

Under 200 000

Fritt levert fra verftet koster båten kun 170 000 og da fullt regattautstyrt med racing storseil, fokk og genaker. Den norske importøren vil tilby en pakke med en spesialtilpasset henger som vil gjøre transport av båten til en lek. 

Cruisingversjon til våren

Verftet bak Skippien er i ferd med å utvikle en mer turvennlig versjon av båten. Den vil ha noe høyere overbygg som er trukket lengre bak for økt volum under dekk. Videre er riggen redusert og forenklet. Prisen skal ligge betydelig under under racingversjonen som vi testet. En skikkelig prisbombe, med andre ord.

Skippi kontra Melges. Spesielt genakeren er mye råere på Melgesen.

.SkippiMelges 24
Lengde6,50 m7,32 m
Bredde2,50 m2,50 m
Vekt650 kg809 kg
Fokk9 kvm11,7 kvm
Storseil17,7 kvm11,7 kvm
Spinnaker35 kvm62 kvm

 

To ukers seiltur i en jolle

Christian Lund og Patricia C. Stafseth kom over Skippi 650 etter å lest om den i et utenlandsk båtblad og falt for de spennende egenskapene og den lave prisen. I sommer tilbrakte de 19 dager på seiltur langs svenskekysten i den lille båten. Med et spesialsydd bomtelt, 3,5 hk påhenger, god planlegging og sporty innstilling var det en tur som de ønsker å gjenta til neste år. Her er Christians oppsummering:

–Man skal selvsagt ikke være for opptatt av komfort når det gjelder bostandard om bord, men for oss er seilopplevelsene ved å være ute i lengre perioder i denne båten overordnet dette. Og komforten er absolutt akseptabel, med gode sengebenker, ok med lagringsplass, og den store cockpiten er kjempefin til soling og til å plassere alt mulig under bomtrekket når man ligger i land.

Sjekk ut vår testguide

SEILmagasinet har samlet våre historiske tester i et lett søkbart arkiv. Det er en gullgruve om du søker etter bruktbåter. Våre tester kan gi en verdifull kompetanse når du vurderer ulike modeller. 

SEILmagasinets testarkiv