Akterstag, regattaseilerenes hemmelighet

Dra alt du klarer og litt til i akterstaget. Du vil få en a-ha-opplevelse, og angre på at du ikke lærte dette før.

Publisert Sist oppdatert

NYTTIGE UTTRYKK

Fall: Tauet du bruker for å heise seilet

Skjøte: Tauet du bruker for å stramme inn, og slakke ut på seilene.

Tvist: Seilets form kan vri seg fra topp til bunn

Lus: Tråder i seilet som viser vindstrømmen rundt seilet.

Trim: Justering av seilets form etter vindvinkel og styrke

Bus: Seilets buete flyvingeform

Storseil: Det store seilet som heises på masten

Forseil: Seilet foran masten som er fokk (liten) eller genua (stor)

Akterstag: Wire eller tau fra masten ned til hekken, ofte justerbart

Forstag: Wire fra baugen og opp i masten, ikke justerbart

Brøkdelsrigg: En mast hvor forstaget ikke går hele veien opp på masten

Mastheadrigg: En mast hvor forstaget går helt opp til mastetoppen

Løygang: Skinne på tvers av båten som storseilskjøtet er festet i

Kick: Tau mellom bom og mast

Bomuthall: Tau til å dra storseilet bakover på bommen

Vinsj: En trommel som brukes for å stramme tau.

Windex: En vindpil i toppen av masten

Akterlik: Seilets kant bak. Seilet har også forlik og underlik

Genuaskinne: Justering av vinklen til skjøtet til forseilet

Innhall/uthall: Justering av skjøtevinklen på forseilet tvers av båten

Reveline: Tau som brukes for å redusere storseilets størrelse

Cunningham: Tau ned på storseilets fremre hjørne, et nedhall

Liksnor: En tynn line i seilets akterlik

Lo: Delen som er mot vinden

Le: Delen som er fra vinden

Løsfotet: Et storseil hvor underliket ikke er festet til bommen

Dyneema: Sterkt og dyrt materiale som ikke strekker seg

Polyester: Billig materiale som blir lengre ved belastning

Strekkfast: Generelt uttrykk om materiale som ikke strekker seg ved belastning

Akterstaget kan gjøre mye for fart og kontroll. Dette vet regattaseilere, mens mange turseilere glemmer denne muligheten. Det er heller ikke alle turbåter som har mulighet for å stramme akterstaget. Ved å stramme akterstaget får du et strammere forstag, samt et flatere storseil. Begge deler gjør at båten går høyere på kryss og blir mer balansert og komfortabel. Med et stramt forstag blir fokka også flatere. Det gir bedre høyde, mer fart og mindre krengning.

Dehler 30 OD, Oslofjorden Rundt 2025
HARDVIND: Flate seil og stramt forstag er viktig på kryss i mye vind. Å stramme aktersraget gjør underverker.

Akterstaget bøyer masten på en båt med brøkdelsrigg, noe alle moderne båter har. På en brøkdelsrigg går ikke forstaget helt opp til mastetoppen. Med bøyd mast blir seilets innsydde bueform redusert. Storseilet blir flatt, båten tåler mer vind og blir enklere å styre mens farten øker. 

I lett vind kan akterstaget være slakt. Det gir dypere seil og mer kraft. Det er gjerne i vindstyrke over seks meter per sekund av det kan være nyttig å starte å reduserer kreftene i storseilet. 

POWER: Med slagt akterstag er akterliket stramt, og seilet har mye kraft.
Akterstag: Samme skjøtepunkt, men med akterstag. Aketerliket åpner og seilet blir flatt. Båten krenger mindre, og går høyere og fortere i frisk vind.

.

AKTERSTAG: Ved å stramme akterstaget bøyes masten. Du får et strammere forstag og et flatere storseil. Bra når det er mye vind.

Masten tåler det

Du kan stramme akterstaget mye. Masten tåler dette. Stram alt du tør og klarer, og litt til når det blåser. Ingen båter har mistet masten på grunn av for stramt akterstag.

Regattabåter har stor utveksling på akterstaget. Det gjør jobben enklere.

Også båter med rullemast vil seile bedre med stramt akterstag på kryss i mye vind, men husk å slippe opp når seilet skal rulles inn. 

På båter uten akterstag må du bruke storseilskjøtet for å stramme forslaget. Du bruker rett og slett hele storseilet for å dra masten akterover. I mye vind må du slippe ned på løygangen, en skinne hvor storseilskjøtet er festet på.

Serie på 10 artikler

Vi har laget en trimguide for dummies, med ti filmer. Etter å ha sett alle, så vil du bedre forstå hva du kan gjøre med alle disse tauene for å få en tryggere og mer komfortabel seilas. Dette er andre del av en serie på 10. Trimming av seil handler ikke bare om å seile fortere, men også å skape balanse i båten, og få mer kontroll. 

Filmene er tatt om bord i en 25 år gammel, 36 fots X-Yachts 362. X-yachts er kjent for bra dekksutstyr, men formålet med å trimme seil er likt på alle båter. Her er det bare litt lettere å trimme fra cockpit med mindre kraft.

Artikler i serien

1: Hvorfor trimme seilene:

2: Fallet - Mer enn til å heise seilet

3: Skjøtet: Båtens gasspedal, feil som ofte blir gjort, og hvordan du justere seilte best mulig til vindretningen.

4: Vinsjen: Kløner du med vinsjen, må du drikke alene. Hvordan du bruke en vinsj vil avsløre din erfaring. Vi gir tips.

5: Aketerstag: Wirene fra mastetoppen til hekken er regattaseilerens hemmelighet, men å justere staget gir også en mer behaglig seilas. 

6: Forseilstrim: Fokk eller genua kan trimmes på flere måter enn med skjøtet. Vi anbefaler et uthall.

7: Storseilbommens vinkel: Løygang justere bommen horisontalt og kicken justerer den vertikal. Vi forklarer hvordan dette blir brukt.

8: Flatere storseil: I mye vind er det en god ide å stramme på bomuthall. Noen båter har også Cunningham. Med dette kan du skape et flatt storseil som tåler mye vind. 

9: Ta ett rev: Vi viser deg hvordan du revet storseilet, og anbefaler deg å trene på dette i moderat vind 

10: Akterliksnora: I seil er det sydd inn en liten snor i akterliket. Vi viser hvordan den brukes.