RIGG: AC40 vil være en forminsket AC75
RIGG: AC40 vil være en forminsket AC75

AC40 i produksjon, og den kan bli din

En 40-fots versjon av vinnerbåten i America’s Cup skal seile til sommeren.

Publisert Sist oppdatert

AC40 skal gjøre America’s Cup mer tilgjengelig for flere. Dette blir en entype hvor alle lag vil seile på samme utstyr. Båten er en nedskalert versjon av Team New Zealands AC75 vinnerbåt «Te Rehutai».

Formen til den nye 40-foteren blir nå frest ut i Kina. Det er McConaghy Boats som står bak produksjonen. Den skal sjøsettes i juli, og fra i sommer skal verftet spy ut en slik båt hver femte uke. Verftet skal i første omgang bygge åtte slike båter.

Båten vil bli 11,8 meter lang og 3,38 meter bred. Den skal få plass i en 40-fots container. Vekten er bare to tonn.

Ekstreme prestasjoner

Det er mannskapet bak Team New Zealands vinnerbåt som utvikler 40-foteren, og konstruksjonen har blitt optimalisert etter erfaringer fra «Te Rehutai». Båten vil ha et mannskap på fire, og mye tyder på at disse vil sitte på fasteplasser. Båten får to cockpiter med plass til to.

Polardiagrammet til AC40 viser at båten vil vøre i stand til å seile opp mot fem ganger raskere enn vindstyrken. I bare 4 m/s, eller 8 knops vind vil båten gjøre 26 knop på kryss, og 30 knop på lens, men på skarp slør vil båten ha sin toppfart på opp mot 40 knop.

Under slike forhold vil båten lage sin egen vind. Mens publikum vil bare føle 4 m/s, vil det det blåse liten storm over dekk for seilerne.

Kryssegenskapene er også fantastiske. Båten vil krysse ca 45 grader mot vinden, men på grunn av den kraftige fartsvinden vil den effektive vindvinklen være ned mot 8 grader. På en regattabåt er en vindvinkel på under 25 grader fantastisk.

HEFTIG: AC50 vil være i stand til å nå 50 knop. Den kan seile opp mot fire ganger vindstyrken.
HEFTIG: AC50 vil være i stand til å nå 50 knop. Den kan seile opp mot fire ganger vindstyrken.
RIGG: AC40 vil være en forminsket AC75
RIGG: AC40 vil være en forminsket AC75

Softwing

AC40 får en nedskalert rigg fra AC75. Den får en karbonmast med D-profil levert av Southern Spars. Masteprofilet vi ha to spor for et todelt storseil som sammen danner en myk og effektiv vinge. North Sails vil levere seilene. Det blir ingen unnavindseil slik AC75 var utviklet til å ha. Garderoben vil bestå av tre fokker i ulike størrelser.

AC40 vil få samme type foiler som AC75. Flyvehøyden vil bli automatisk justert.

Kan bli din

AC40 er utviklet for at lagene som satser på America’s Cup kan få en billigere plattform for å tren på. Hvert lag er pålagt å kjøpe en slik. Det vil også bli arrangert regattaer for kvinner og unge i denne båttypen.

Ideen er også at lagene skal kunne bruke denne AC40 for å teste ut nye ideer, men å tilbakeføre konstruksjonen til entype for regatta.

De første båten vil selges til de store lagene som satser på neste America’s Cup. Etter hvert er det også meningen at privatpersoner skal kunne kjøpe en slik.

PLUGG: Bunnformen begynner å ta form i Kina.
PLUGG: Bunnformen begynner å ta form i Kina.
FLYR: Det blir kun fire personer som får den store gleden av å seile 30 knop i 8 knops vind.
FLYR: Det blir kun fire personer som får den store gleden av å seile 30 knop i 8 knops vind.

Italienske Persico Marine gir AC40 en utfordring. Komposittekspertene som også har bygget italias America's Cup-båter utvikler også en foilende 40-foter ut fra samme ide. Den får navnet Persico Fly40.