Crash and burn eller sjakk på sjøen?

Seilsporten dras i to hovedretninger for tiden. Mot fart og foiler eller gjelder tette dueller og taktisk spill på regattabanene også i fremtiden?

Publisert

Flerskrogsbåtenes fartspotensial har alltid fascinert seilsportsfolket og det begynner å bli lenge siden de første inntok regattabanene for alvor. Tornado var OL-klasse så tidlig som i 1976, og i USA ble Hobie Cat en suksess allerede på sekstitallet. Franske seilere har lenge dominert på havet med sine flerskrogsbåter, med rekorder og seire i de klassiske regattaene. Det ble også eksperimentert, mer eller mindre vellykket, med foiler, men noe gjennombrudd i større skala ble det ikke før konstruksjonsjolla Moth revolusjonerte jolleseilingen med å kunne fly rundt 2005. I dag har Moth registrert topphastighet på mer enn 35 knop og en enklere entypeversjon, Waszp, er i ferd med å slå gjennom i Norge.

Frankrike og America’s Cup går foran

I America’s Cup 1988 knuste Dennis Conners den 90 fots store utfordreren fra New Zealand med sin katamaran «Stars & Stripes», bare så vidt mer enn halvparten så stor. Deretter gikk imidlertid cupen tilbake til enskrogsbåter, før Larry Ellison vant i 2013 med katamaranen «Challenger».

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her