New Zealands nye AC75 seiler
Sveits ble første lag til å vise frem båten, men Emirates Team New Zealand ble først på vannet.
Emirates Team New Zealand har vunnet America’s Cup de siste gangene, ikke på grunn av penger, men at de har ligget i tet i utvikling. Deres nye AC75 er derfor trolig også den raskeste. Når vi nå ser hvordan New Zealands båt ser ut, så vet vi også hvordan den franske vil bli. Det franske laget har kjøpt konstruksjonen av New Zealand.
Også foiler
New Zealand har også vist bilder av foilene, noe Sveits ikke gjorde. Sist gang vant New Zealand med T-foil, mens de fleste lagene hadde Y-foil. Det engelske laget hadde en slags W-form. Det har vært spekulert om at nå vil vi se banan-form på foilene, en mellomting mellom Y og T. New Zealands foiler har en svak bue, en slags banan-form, men har også vipper opp i enden. Foilen kan dermed beskrives som en moderat W-foil.
Effektive foiler vil løfte båtene i mindre vind. I Barcelona blir det mye mer sjø enn hva vi så i Auckland sist. Det vil sette nye utfordringer til foilene. Foiler har også en tendens til å miste løftet i høye hastigheter, over 50 knop. De kaviteter. Laget som klarer å lage foiler som tåler høye hastigheter bedre vil ha en fordel.
Følger Sveits
Emirates Team New Zealands nye AC75 følger same tanker som båten til Sveits, men er mindre ekstrem. Sveits igjen fulgte Emirates Team New Zealands båt fra forrige gang, når de utviklet sin nye.
Som Alinghi Red Bull Racings nye båt har Emirates Team New Zealands båt nesten ingen kurve i skrogprofilen, men har en ekstrem utvekst under skroget, såkalt «Bustle».
Også New Zealands nye båt har lite volum i akterskipet, men ikke like ekstremt som den sveitsiske. Begge båter har et dypt V-spant foran foilene, og her er New Zealand mer ekstrem, mens baugen virker mindre voluminøs. Det er en regel om hvor mye volum det skal være i forskipet, og lagene vil nok gå ned til nedre grense her.
Emirates Team New Zealands nye AC75 skal bli offisielt døpt i neste uke.
.
Les også
.