New Zealands nye AC75 seiler

Sveits ble første lag til å vise frem båten, men Emirates Team New Zealand ble først på vannet.

Publisert Sist oppdatert

 Emirates Team New Zealand har vunnet America’s Cup de siste gangene, ikke på grunn av penger, men at de har ligget i tet i utvikling. Deres nye AC75 er derfor trolig også den raskeste. Når vi nå ser hvordan New Zealands båt ser ut, så vet vi også hvordan den franske vil bli. Det franske laget har kjøpt konstruksjonen av New Zealand.

TESTING: Skrogformen skal hindre utlikning av trykkforsjkellen mellom le og lo side.
FORM: Sjekk skrogets dype V-form foran foilene.

 

Også foiler

New Zealand har også vist bilder av foilene, noe Sveits ikke gjorde. Sist gang vant New Zealand med T-foil, mens de fleste lagene hadde Y-foil. Det engelske laget hadde en slags W-form. Det har vært spekulert om at nå vil vi se banan-form på foilene, en mellomting mellom Y og T. New Zealands foiler har en svak bue, en slags banan-form, men har også vipper opp i enden. Foilen kan dermed beskrives som en moderat W-foil.

Effektive foiler vil løfte båtene i mindre vind. I Barcelona blir det mye mer sjø enn hva vi så i Auckland sist. Det vil sette nye utfordringer til foilene. Foiler har også en tendens til å miste løftet i høye hastigheter, over 50 knop. De kaviteter. Laget som klarer å lage foiler som tåler høye hastigheter bedre vil ha en fordel.

HEKK: Skroget har en myk avtrapping ned mot hekken. Forskipet har lite volum.
FOILER: Båten har foiler som likner en svak W-form. Ballasten ligger ute på armen.

 

Følger Sveits

Emirates Team New Zealands nye AC75 følger same tanker som båten til Sveits, men er mindre ekstrem. Sveits igjen fulgte Emirates Team New Zealands båt fra forrige gang, når de utviklet sin nye.

Som Alinghi Red Bull Racings nye båt har Emirates Team New Zealands båt nesten ingen kurve i skrogprofilen, men har en ekstrem utvekst under skroget, såkalt «Bustle».

Også New Zealands nye båt har lite volum i akterskipet, men ikke like ekstremt som den sveitsiske. Begge båter har et dypt V-spant foran foilene, og her er New Zealand mer ekstrem, mens baugen virker mindre voluminøs. Det er en regel om hvor mye volum det skal være i forskipet, og lagene vil nok gå ned til nedre grense her.

Emirates Team New Zealands nye AC75 skal bli offisielt døpt i neste uke.

37. America’s Cup

America’s Cup er den eldste pokalen i internasjonal sport med historie tilbake til 1851. Det startet med en regatta rundt Isle of Wight i Storbritannia, en pokal amerikanerne vant, og klarte å holde på pokalen helt frem til 1983 da Australia som første utfordrer klarte å slå den Amerikanske forsvarer båten. Opp gjennom tiden har det blitt benyttet ulike båttyper, båter som har utviklet seilsporten og teknologien rundt seiling. Regattaen fikk en pause rundt andre verdenskrig, og de enorme J-Class yachtene ble erstattet med 12-metere.

Disse ble erstattet med IACC-båtene på 90-tallet til 2007. I 2010 utfordret Golden Gate Yacht Club vinner Société Nautique de Genève med en enorm trimaran som banket forsvarerens katamaran.

Fra 2013 har vi hatt båter som foiler, først AC72, katamaraner på 72 fot, så AC50 i 2017, katamaraner på 50 fot. I 2017 vant New Zealand, og anerkjente utfordreren fra Italia som ønsket seg enskrogs båter. Det fikk de, men med foiler. AC75 ble født, og benyttet i 2021. Båttypen skal også benyttes i 2024, men i tillegg er AC40 utviklet, en 40-fots entype basert på samme idé som sin storesøster.

Lagene kan bare bygge én ny AC75, men utvikler også en 40-fots treningsplattform, disse båtene går under benevnelsen LEQ12

37. America’ Cup skal foregå i Barcelona med første seilas 12. oktober. Før dette vil utfordrerne konkurrere om å bli det laget som skal møte forsvareren, New Zealand. Det er fem utfordrerlag, fra USA, Storbritannia, Sveits, Frankrike og Italia.

.

.