«Maxi Edmond de Rothschild» først i mål

«Skorpios» hadde så vidt rundet Fastnet Rock da Ultime-trimaranen krysset mållinjen i Cherbourg, Frankrike.

Publisert Sist oppdatert

Trimaranen hold 21 knop i snitt på den 695 nm lange banen, og krysset mållinjen etter ett døgn, ni timer og 14 minutter. Tre timer tidligere runder raskeste enskrogsbåt «Skropios» Fastnet Rock som betyr at «Maxi Edmond de Rothschild» har seilt nesten dobbelt så langt på samme tid. Club Swan 125 «Skropios» er bygget for å sette rekorder, men har ikke imponert under Rolex Fastnet Race. Kun 50 minutter bak den 125 fots lange «Skropios» rundet 60-fots IMOCA «Apivia» med kun to mann om bord.

Men Skropios» ligger fortsatt nummer tre overall under IRC-reglen, og alt tyder på at båten blir første enskrogsbåt over mållinjen. Fremdeles er de fleste båtene på vei vestover mot Fastnet Rock, og ikke alle har passert Lizard point ennå.

Suveren Ultime 32/23

Duellen mellom «Maxi Edmond de Rothschild» og nyere «Sodebo3» ble det ingen ting av. «Maxi Edmond de Rothschild» parkerte «Sodebo3» helt fra start. «Sodebo3» kom også nesten to timer bak Yves Le Blevec i «Actual» i mål. «Actual» er Francois Gabarts tidligere «Macif».

Thomas Coville må ta noen grep for å få opp prestasjonene til «Sodebo3». I Transat Jaques Vabre i høst vil han møte ytterligere Ultime 32/23-trimaraner. Francois Gabart har nettopp sjøsatt sin nye leketøy, og nye «Banque Populair» har seilt i hele sommer. Disse nye båtene bør kunneutfordre suverene «Maxi Edmond de Rothschild».

ENSKROGS: Skorpios» er rask, men har ikke sjans mot trimaranene. Også de raskeste IMOCA-båtene holder nesten følge.
ENSKROGS: Skorpios» er rask, men har ikke sjans mot trimaranene. Også de raskeste IMOCA-båtene holder nesten følge.
VO65: «Sailing Poland» gjør det sterkt.
VO65: «Sailing Poland» gjør det sterkt.
SJØ: Høy fart og store bølger gjør det ubehaeglig å seile.
SJØ: Høy fart og store bølger gjør det ubehaeglig å seile.

Mindre vind

Vinden er fremdeles fra vest, men kun 4-5 m/s. Farten til «Apivia» har falt under 10 knop, og båtene lengre vest holder høyere fart.

I kveld vil vinden øke igjen, men det blir lett vind ved målstreken. Langs den franske kysten av den engelske kanal er også strømmen mye sterkere, opp mot 8 knop. Båtene søker derfor nordover mot England på vei østover. Avsluttningen vil bli svært spennende. Båter som får glede av vinden natt til onsdag, og treffer bra på strømskifte kan vinne over all.

De tøffe første 12 timene av regattaen førte til at 79 av 330 båter brøt regattaen.

Sterk navigering

VO65 «Sailing Poland» med Aksel Magdahl som navigatør rundet Fasten Rock i natt, og ligger som båt nunner fire over all, og kan bli den 8. enskrogsbåten over mållinjen.

Svenske Elliot 44 CR «Matador» leder IRC 1-klassen, og ligger på plassen bak Magdahl over-all. «Matador» ligger side om side med første Class 40 i feltet, «Lamotte» som er forrige generasjon konstruksjon fra Sam Manuard, en Mach 40.3.

«Leon», JPK 1030 med Jean Pierre Kalbert leder shorthandedklassen og leder også IRC3-klassen. Båten ligger foran første Figaro III.

SPREDNING: Mens de første båtene er i mål er de fleste på vei mot Fastnet Rock.
SPREDNING: Mens de første båtene er i mål er de fleste på vei mot Fastnet Rock.
Powered by Labrador CMS