America's Cup

NTNU teknologipartner i norsk AC prosjekt

Norsk AC-prosjekt med backing fra maritim industri

For første gang er det en realistisk mulighet å se en norsk båt på startlinjen i kamp om verdens mest prestisjefulle sportstrofé.

Publisert Sist oppdatert

De kjente seilerne Petter Mørland Pedersen og Christian Løken har i over et år vært rundt i det norske, maritime miljøet for å få støtte til et tilsynelatende vilt, men egentlig ganske realistisk prosjekt. Et stort gjennombrudd var da et av verdens fremste forskningsmiljøer innen maritim teknologi, trondhjemsbaserte NTNU, bestemte seg for å støtte prosjektet. 

– Dette er seilingens Formel 1 og en mulighet for å teste det aller ypperste av teknologi. For oss er det særlig utvikling av foilene vi er opptatt av, sier instituttleder Sverre Steen ved institutt for marin teknikk ved NTNU til Dagens Næringsliv.

NTNU er blant de ledende i verden når det gjelder utvikling av foiler til skip, og Steen ser på et America's Cup-prosjekt som noe som kan sette ytterligere fart på utviklingen av foiler. Han forteller at de allerede har et utviklingsløp for elektrifiserte hydrofoilbåter til passasjerfart. Drivstofforbruket reduseres radikalt når skipene løfter seg og vannmotstanden blir lavere. Det gir også store muligheter for batteridrift.

Norsk skipsingeniør sentral i Dennis Conners prosjekt 

Selv om det aldri har vært noen norsk båt i Amerca's Cup, er det ikke første gang en nordmann har vært med på å utvikle ny teknologi til seilasene.

I 1987/88 ledet den norske skipsingeniøren Nils Salvesen (81) et designteam som forbedret og utviklet kjølprogrammet til Dennis Conners «Stars and Stripes» som vant cupen og revansjerte det forsmedelige tapet fra 1983 da Ben Lexcen dukket opp med sin revolusjonerende vingkjøl.

Stars and Stripes 1987/88

Nå mener Christian Løken og Petter Mørland Pedersen at norsk teknologi ligger så langt fremme at det er realistisk å få bygget en konkurransedyktig båt i Norge til America's Cup i 2021.

Seilingen er bare en liten del av prosjektet som i høy grad er teknologistyrt. Det er ikke sikkert at hverken Løken eller Mørland Pedersen blir å finne ombord i en norsk båt.

– Vårt mål er at et norsk AC-prosjekt skal være et utstilligsvindu for norsk maritim næring, sier Mørland Pedersen.

Den nye America's Cup båten

Trenger 400 millioner

Et norsk prosjekt har en prislapp på 400 millioner kroner. Det er mange penger, men lite i forhold til Ben Ainslie som har et budsjett på over en milliard. Pengene finnes trolig i Norge så sant prosjektet er godt nok.

Dersom Løken og Mørland Pedersen klarer oå overbevise næringen om at dette kan gi oppdrag til norske skipsverft og annen teknologisk industri  er det ikke umulig at de norske seilerne vil kunne lykkes i å få et prosjekt på bena. Med NTNU på laget er de godt igang.

De har også andre interessenter, men vil foreløpig ikke si noe om hvem disse er. De er imidlertid i dialog med både Nærings- og fiskeridepartementet,  UD og Olympiatoppen. Nye regler for Americas Cup tilsier at seilerne hovedsakelig skal komme fra samme nasjon som utfordrer, og båtene må bygges i utfordrerlandet.

Av stor betydning for norsk seilsport

Dersom det skulle lykkes å få en norsk båt i cupen, vil dette ha stor betydning for norsk seilsport. Det vil være stor rift om å komme på laget, og trolig vil et slikt prosjekt rekruttere mange nye seilere. Mens America's Cup i 2017 ble seilt av mannskaper hvis hovedoppgave det var å omgjøre muskelkraft til lagret energi, vil seilerne igjen være i fokus i 2021.

Regelen vil tillate batteripakker for å styre alt under vannlinjen, men det blir seilerne som skal trimme seilene og seile båten på mer tradisjonelt vis.

Møter verdens beste match-seilere

Risør er i sommer vertsby for verdenscup i matchseiling. Hit kommer flere av verdens beste match-seilere som alle har ambisjoner om å knytte seg til et America's Cup-prosjekt. En av dem er amerikaneren Taylor Canfield som skal ha en nøkkelposisjon i USAs nyeste cup prosjekt. Canfield har vunnet både Congressional Cup og Argo Gold Cup tidligere i år og er i dag rangert som nummer to av verdens beste.

Alle de fire beste kommer til Risør, med Phil Robertson, Canfield, Harry Price og Ian Williams i spissen. I tillegg kommer Torvar Mirsky og Yann Guichard. Mot disse skal altså Petter Mørland Pedersen og Christian Løken prøve seg. De har fått et wild card til regattaen og får med seg Risør-brødrene Tomas og Mads Mathisen, Norges beste 49er seilere i øyeblikket.