Jevn finale i frisk vind
De to første seilasene av Louis Vuitton Cup har blitt seilt, og det viser at det er jevnt.
«Luna Rossa Prada Pirelli» vant lett den første start, og
ledet hele første seilas, og tok seieren ganske lett. «Ineos Britannia» tok
litt innpå italienernes forsprang på lens, men tapte mer på hver kryss. «Luna
Rossa Prada Pirelli» virket raskere.
I andre seilas var det mye jevnere. «Ineos Britannia» tok starten, men bare med noen få meter, og hvem som ledet skiftet under seilasens første minutter. Engelskmennene rundet merkene først, men bare med noen sekunder. Ingen gjorde noen feil, og da blir det ett seiling.
Louis Vuitton Cup finale
Det blir enten «Luna Rossa Prada Pirelli» eller «Ineos Britannia» som møter «Emirates Team New Zealand» I America’s Cup. Det er laget som får syv seiere først som vinner Louis Vuitton Cup, og går videre. I inneldende runde hvor alle båtene møtte alle vant «Ineos Britannia». I seminfinalen slo «Ineos Britannia» «Alinghi Red Bull» og «Luna Rossa Prada Pirelli» slo «America Magic». I morgen er det hviledag for lagene. Det kan bli opp mot 13 seilaser.
Mer vind
Andre seilas ble utsatt noen minutter fordi middelvinden var for høy. Det blåste rundt 10 m/s, og båtene ble seilt med de minste forseilene. Det er mer sjø, så høy høye bølger at sjøen slår inn under skrogene av og til.
Farten på kryss er opp mot 40 knop, mens farten mot rundingsbøya er på rundt 30 knop.
På lens ligger farten opp mot 50 knop, og farten ned mot bøya på over 40 knop. Raskest går det når båtene runder kryssmerket, og da ser vi hastigheter over 50 knop.
Båtene seiler lavere på lens under slike forhold, og det seiles på kanten av maksimalhastigheten for båtene. I høyere fart vil foilene kavitere, og miste sin funksjon.
– Det var som å kjøre en Farrai på is, uttalte Jimmy Spithill etter seilasene. Spithill er rormann på det italienske laget.