ENKEL: SafeCurrent er en liten og billig digs du monterer på batteriet i båten.

Båtovervåkning delvis ute av drift

Om du bruker SafeCurrent for å ha kontroll på båtens batterier så kan du få en kjedelig overraskelse.

Publisert Sist oppdatert

Mange båtbrukere bruker elektronisk overvåkning for å følge med om alt er i orden. Dessverre er ikke disse alltid å stole på.

– Jeg har brukt SafeCurrent i flere år, og blir varslet om batteriets spenning blir for lavt eller om det blir for kaldt i båten. I den siste tiden har jeg ikke fått en eneste melding, og det var litt rart, forteller Annar Bohlin-Hansen.

Han sjekket båten, og der lyste senderen grønt, som sa at alt var i orden, men det var det ikke.

BEKYMRET: Annar Bohlin-Hansen frykter at alt ikke er slik det skal være om bord hos kunder av SafeCurrent.

Ingen hjelp å få

Annar Bohlin-Hansen har båten liggende på sjøen i Stavern, og verken han eller nabobåten som bruker samme system har fått noen meldinger i det siste.

– Siste melding var sendt før jul, og vi har forsøkt å finne ut av hva årsaken kan være. Det har ikke vært lett. Support går til en distributør i England eller Tyskland, og det er heller ikke hjelp å få på support@ SafeCurrent.no, forklarer vinterseileren.

Han tok kontakt med Skanbatt i Norge som kunne opplyse om at SafeCurrent har trøbbel med sin server. Skanbatt beklaget at vi ikke får tilbakemelding fra leverandøren, men kan ikke gjøre noe, selv om de er kontaktledd.

Innrømmer problemer

SEILmagasinet fikk kontakt med SafeCurrent. 

– Vi er kjent med problemene, og jobber med å få løst saken, forteller  Geir Ledsten i SafeCurrent, men forteller at dette ikke gjelder alle kundene. 

– Problemet ligger hos mobilnettleverandøren, og problemene er hos et begrenset antall kunder. Det jobbes med å få problemet løst, men jeg kan dessverre ikke gi noen tidspunkt, forteller Ledsten. I starten ble disse levert med GSM-teknologi, 2G, mens nyere har 4G. 2G skal etter vært bli lagt ned slik 3G alt er blitt. 

– En omstart av systemet er verdt å prøve, men det løser ikke problemet for alle, mener Ledsten. 

SKJERMBILDE: Sits systemet ga liv fra seg var 19. desember.

Ta en sjekk

SafeCurrent overvåker båtens spenning og temperatur og sender meldinger om avvik fra egendefinerte verdier via mobilnettet. Systemet viser også båtens omtrentlige plassering. Den lille vaktmesteren koster 899 kroner, i tillegg kommer en månedsavgift på 29 kroner for mobildata. Dette er et enkelt og billig system som har fungert bra i flere år, men tydeligvis ikke nå mer.

– Om du bruker SafeCurrent så ta deg en ekstra tur i båten, selv om du ikke har fått noen meldinger om avvik, for sikkerhets skyld, oppfordrer Annar Bohlin-Hansen.