ARC underveis

Katamaraner er fremtiden, mener Knut Frostad

Knut Frostad ser bare en negativ side med å seile på to skrog. Det er prisen.

Publisert Sist oppdatert

Knut Frostad har sluttet som sjef for Volvo Ocean Race. Nå skal han seile på de syv hav med familien på ubestemt tid. 

– Vi får se hvordan det går. Vi holder skole for barna om bord og følger både norsk og spansk undervisningsopplegg. Barna måtte kvitte seg med 90 prosent av alle lekene da vi flyttet i båten. Alt de har er nå i en liten kasse. Så langt går det bra, forteller Frostad til Seilas i Las Palmas.

Familien har fått en pause fra båtlivet under overfarten til Karibia. Med på «Nemo» er Espen Guttormsen fra «Djuice» og «Innovation Kværner», samt to venner fra Oslo og to fra Spania.

ARC: Mannskapet på «Nemo» pluss familien dagen før avreise fra Las Palmas.
ARC: Mannskapet på «Nemo» pluss familien dagen før avreise fra Las Palmas.

Flytende hus

– Alt er bedre med katamaran. Barna bygger lego i 30 knops vind, folk uten seilerfaring føler seg trygge om bord. Det er stor uteplass, og det er plass til både kajakk og brettutstyr. Det er fantastisk å rigge seilbrettet fra trampolinen forut, forklarer Frostad. Det eneste negative er prisen. Det er en kostbar båt.

Frostad mener imidlertid at verdifallet er langt lavere på katamaraner. Etterspørselen er stor, og det er to års ventetid på «Outremer», som han seiler. 

KATAMARAN: Knut Frostad mener at fremtiden er båter med to skrog. Han har kjøpt en Outremer 5x, bygget i Frankrike.
KATAMARAN: Knut Frostad mener at fremtiden er båter med to skrog. Han har kjøpt en Outremer 5x, bygget i Frankrike.

Stor hastighet

Knut Frostad og venner var først over startstreken. «Nemo» holder farten til «Allegra», en katamaran spesialbygd for høye hastigheter. «Allegra» er bygd i ren karbonfiber og har Paul Larsen som skipper. «Allegra» er så stor at den ikke fikk plass i havnen i Las Palmas. 

– Vi har fått altfor høyt måltall. Vi skal seile to døgn raskere enn en Nautitech på samme størrelse. Nautitech er også kjent for å være en rask katamaran, mener Frostad.

Så langt ser det ut som at måltallet er riktig. 

TRACKING: Knuts «Nemo» har havnet i stilla, og er nok ikke der skipperen hadde håpet å være etter ett døgns seiling.
TRACKING: Knuts «Nemo» har havnet i stilla, og er nok ikke der skipperen hadde håpet å være etter ett døgns seiling.

Frostad har holdt «Allegra», men alle «ekspertene» har seilt kostbare omveier. Både «Allegra» og «Nemo» hadde en Lagoon 620 foran seg mandag kveld, og Frostad hadde en Catana 47 rett ved siden av. Også Aksel Magdahl har seilt seg bort. «Trifork», som skal være ARCs nest raskeste, har flere Oystere foran seg. 

RASKERE: Knut Frostad har hold følge med langt større «Allegra», men har fått bank av turkatamaraner som har seilt en mer direkte rute.
RASKERE: Knut Frostad har hold følge med langt større «Allegra», men har fått bank av turkatamaraner som har seilt en mer direkte rute.