START: ARC starter i 8 knops vind fra øst-nordøst.
START: ARC starter i 8 knops vind fra øst-nordøst.

ARC igang i 8 knops vind

God fart for de fire norske båtene ut fra start i Las Palmas.

Publisert   Sist oppdatert
KURS: Nord eller syd. Feltet deles. Båter som velger den komfortable ruta i syd må belage seg på motorkjøring etter hvert.
KURS: Nord eller syd. Feltet deles. Båter som velger den komfortable ruta i syd må belage seg på motorkjøring etter hvert.

ARC 2017 vil ikke bli slik seilasen vanligvis er. Alt fra start var vinden atypisk. 8 knops vind fra øst-nordøst ga en for skarp vinkel for spinnaker. Men i den lette vinden var det bra med en skarpere vindvinkel. 

Nord eller syd

Værprognosene er utfordrende. Det er to strategier. Seil nordvest, og få hjelp av et lavtrykk ved Madeira, eller sette snuten sydover til passatvinden. Den sydlige ruten vil være mest komfortabel, men vil sannsynligvis kreve hjelp av motoren. Vinden vil nemlig dø syd for Kanariøyene. 

Det er raske norske båter som seiler ARC. 

Swan 66 «Enigma VIII» og Xp50 «NorXL» ligger som båt nummer to og tre i den største cruisingklassen. «Enigma VIII» holder en fart på 10,5 knop, syd for Grand Canari hvor vinden akselerer rundt øya. Sammen med Arcona 400 «Tiffin» har disse to båtene jibbet over på styrbord halser, med kurs vestover. Det kan bety at strategien er å gå på nordsiden av det rolige området i Atlanterhavet. «Tiffin» ligger som andre båt i Cruising G-klassen. 

«Enigma VIII» har 2660 nm å seile. Estimert ankomstid er 5. desember. «Tiffin» har ventet ankomst 9. desember. 

 

FLY: Finn Audun Bostad fløy fra Las Palmas like etter start, og fikk feltet fra flysetet.
FLY: Finn Audun Bostad fløy fra Las Palmas like etter start, og fikk feltet fra flysetet.

Norske ARC-deltagere

Enigma VIII, Swan 66, Per Arne Dalene Nilsen. Seilt 34 nm

NorXL, Xp 50, Andreas Gottschling, Seilt 29 nm

Sequentia, Dufour 500 GL, David Duns,  Seilt 26 nm

Tiffin, Arcona 400, Martin Bøhm-Pedersen, seilt 30 nm