ATLANTIC RALLY FOR CRUISERS 2015
Roligere i Atlanteren
Alle kluter er oppe, men hastigheten er sunket. De første norske båtene er halvveis.
Svenske «Talanta» har seilt imponerende fort. 40-foteren er en Pogo av Class 40-typen, som har ideelle forhold, men at den har ligget helt fremme i feltet, kun bak VO65 «Brunel» har vært en overraskelse.
Det fjerde døgnet gikk det galt. Styrbord ror traff noe i vannet. Nedre del brakk av, og mannskapet fikk kuttet løs den løse biten, men roret har etter hver gått i oppløsning. Båten kunne bare seile på styrbord halser, og for å ende opp på St. Lucia, og ikke i Florida måte mannskapet utføre et bytte av rorene. De fikk festet et line i roret som var inntakt, sunket det ned og opp i rorhylsen der det skadeteroret satt. Båten har nå jibbet, og er på full fart mot mål, og har 1000 nm igjen. Den har kun fire båter foran seg, og har muligheter til å ta igjen «Weddel» en Grand Mistral 80, en Bruce Farr båt bygget for jorda rundt regatta på midten av 90-tallet.
Mot rekord
«Team Brunel» har hatt glede av vinden i starten, men har seilt mye lenger enn korteste vei. Båten har jibbet seg vestover mot St Lucia.
Natt til søndag revnet hele storseilet fra masten til akterliket. Seilet som har blitt brukt under hele Volvo Ocean Race, og mange timer senere også revnet under tredje rev. Mannskapet fikk revet seilet, lappet det delvis sammen, og heist det til topps igjen.
Nå har Volvo Ocean Race-båten bare 180 nm igjen, og med en fart på 17 knop. For å slå rekorden satt av «Leopard» satt i fjor må de være inne i løpet av natten. 100 fots lange «Leopard» som var innleid av finske seilere brukte 8 døgn, 14 timer og 39 minutter.
FART: «Brunel» holdt høy fart ut fra start, og tross for problemer med storseilet, har muligheter til å sette rekord. |
James Mitchell |