Arcona 415 med elmotor som standard

Mange verft viser frem seilbåter med elektrisk motor, men Arcona har gått lengre.

Publisert Sist oppdatert

–Vi leverte vår første seilbåt med elektrisk motor alt i 2015, så vi har alt fått oss lang erfaring, forteller Urban Lagnéus, sjefen for Arcona. Hele veien har Arcona samarbeidet med Oceanvolt som i løpet av denne tiden har utviklet et seilbåtdrev egnet for å regenerere strøm under seil.

Arcona 415 er en oppgradering av 410 hvor det er cockpiten som er forandret. Den nye cockpiten er mer åpen i hekken, i stil med resten av modellene.

INNREDNING: Arcona 415z har en innbydende innredning.
INNREDNING: Arcona 415z har en innbydende innredning.

.

EL: Arcona 415z er utstyrt med seilbåtdrev fra Oceanvolt som er utviklet for å regenerere strøm.
EL: Arcona 415z er utstyrt med seilbåtdrev fra Oceanvolt som er utviklet for å regenerere strøm.

Ikke for alle

–Vi opplever en økt etterspørsel etter el, men en slik løsning passer ikke for alle, mener Lagnéus. Han forteller at en av ti kjøpere velger elmotor fremfor diesel. Han mener at elektrisk motor i båt gir større utfordringer enn elektrisk motor i bil.

– Arcona med sitt lettdrevet skrog egner seg godt for el. Du seiler mer, og den gode farten gjør det også mulig å regenerere mer strøm når vinden er god. En elløsning krever mer kunnskap, mener Arcona-sjefen.

Ønsker du varmtvann, så krever dette også strøm.

Arcona 415 koster 3,9 millioner svenske kroner uten moms. Du kan kjøpe den med dieselmotor også. Da sparer du nesten 200 000 kroner.

20 nm rekkevidde

Arcona 415 er utstyrt med 23 kWh med batteri. Det tilsvarer en gammel elbil. Motoren yter 15 kWh, så det betyr at du kun har 90 minutters rekkevidde på full fart. Toppfarten er på 7,5 knop, og på full gass er ikke rekkevidden mer enn 11 nm. Med en effekt på 6 kW så er det energi for nesten fire timer i 5,5 knops fart. Da er rekkevidden på over 20 nm.

Batteriet kan du lade opp over natten med vanlig landstrømskontakt.

REGENERERING: Høyere fart for seil, jo raskere blir batteriene fulle.
REGENERERING: Høyere fart for seil, jo raskere blir batteriene fulle.

Lager egen strøm

Når du seiler kan du bruke motoren til å regenerere strøm. Det kan du gjøre alt fra fem knop. I seks knops fart vil du få inn rundt 500 watt med energi. I åtte knop er energien doblet, og i 9,5 knop vil du få så mye strøm som du får ut av ledningen på bryggeanlegget.

I seiling rundt 7-8 knop, så kan du fylle opp batteriet fra tomt til fult i løpet av ett døgns seilas.