LEKKER: Swan er sterkt tilbake og deres nye 58-foter får mange til å stirre.

Klart for andre testrunde

16 båter skal testes ut fra Port Ginesta denne uken. Sjekk alle de spennende nyhetene.

Publisert

Juryen i Årets Båt i Europa har valgt ut 25 spennende nyheter. Disse er nominert i fem ulike kategorier hvor fem vil få pris i Dusseldorf i januar. Ni av nyhetene ble seilt ut fra La Rochelle i slutten av september. Nå gjenstår det 16 båter som ligger klar i fra Port Ginesta, rett syd for Barcelona i Spania.

JEANNEAU: Sun Odyssey 380 hadde verdenspremier i La Rochelle, men blir testet i Spania.
Beneteau: OCEANIS 34.1 hadde verdenspremier i La Rochelle, men blir testet i Spania.
HANSE: Tyskerne har nå valgt fransk design på sin nye serie.

Spennende nyheter

Familieturseilere er kategorien hvor vi finner storselgerne. I La Rochelle testet vi trimaranen Neel 43 og Dufour 470. I Spania venter Beneteau Oceanis 34.1, Jeanneau Sun Odyssey 380 og Hanse 460. Den nye Hansen kommer direkte til Spania fra verftet i Tyskland, og er første modell ut med verftets nye formspråk.

NORSK: X5.6 vil ha norsk flagg på hekken i Spania.
ENORM: Lagoon 55 er høy og bred. En er på vei til Norge.
ELEGANT: Jeanneau har suksess med sine større seilbåter. 60 foteren er generasjon to.

Høy prisklasse

I La Rochelle seilte vi Hallberg-Rassy 50 i klassen for luksuriøse seilbåter. I Spania venter X5.6, Swan 58, Jeanneau 60 og Lagoon 55. X5.6 har SEILmagasinet alt testet, og det er den samme båten, med norsk flagg, som er i Spania. Det blir en nordisk kamp blant de dyre hvor Swan vil vise frem sine kvaliteter.

Katamaranen Lagoon 55 er aktuell for Norge, og en slik er på vei nordover til Heitmann. Heitmann har solgt mange store båter fra Jeanneau, og vil kanskje også få kunder til den nye 60-foteren.

LINJER: J45 er en elegant båt som skriker kryssegenskaper.
BREDERE: Solaris får også to ror og bredere skrog. Det gjør den nye 40-foteren stor.
RASK: IC36 er bygget for fart og seilglede.

De raske

Vi fikk seile to kue båter i Frankrike, JPK FC39 og Pogo 44, men det blir ikke kjedelig i Spania heller. J/45 er det nye flaggskipet fra J/Boats, bygget i Frankrike. Det er sjeldent du finner så elegante båter på nyhetslisten. Vakker er også Solaris 40, et lite smykke. Båten er nå den minste modellen fra den italienske produsenten.

IC36 er en spennende katamaran, en flerskrogsbåt som prioriterer fart høyt. 36-foteren er en dagseiler med enkle overnattingsturer.

GRØNN: Outremer 55 skal være så rask at du ikke trenger å bruke motoren.
GRØNN: Vindelo 50 skal være bygget av mer miljøvennelige materialer og har elmotor.
RASK: HH OC50 skal være bygget som en rask katamaran.

For de lange turer

I Frankrike seilte vi enskrogsbåtene Ovni 370 og Allures 51.9. Nå blir det flerskrogsbter i samme kategori. Både Outremer og Vindelo har dratt miljøkortet. Det blir spennende å se om dette er reelt eller bare salgsgimmick. HC OC50 skal være en enklere versjon av en svært rask og avansert katamaran.

NEDERLAND: Saffier 33 er en splitter ny modell som har fått en bredere hekk enn forgjengeren.
ITALIA: De Cesari 33 er em dagseiler med klassiske linjer og moderne løsninger.
NYTENKENDE: Sunbeam har hyret inn designhjelp fra Gerald Kiska for sin nye 32-foter som skiller seg ut fra mengden.

De spesielle båtene

Trimaranen Tricat 6.90 og scow-båten Revolution 24 var interessente bekjentskap. I Spania blir det tre 32-33 forts dagseilere vi skal seile. Sunbeam 32 fra Østerike, Ceari 33 fra Italia og Saffier 33 fra Nederland.