Stem på årets familieturseiler
Hvilken er best, Lagoon 38, Sun Odyssey 415, Fountain Pajot 41, Leopard 46, Excess 13 eller Dufour 48. Vi vil høre SEILmagasinets favoritt til Årets Båt i Europa.
17. januar blir det kjent hvilke båter som får den prestisjefulle prisen som hvert år blir utgitt under Boot i Dusseldorf. I år er det bare 20 nominerte båter. Disse er nominert uten å bli plassert i en kategori, men vi i SEILmagasinet har tatt oss den frihet å inndele de 20 båtene i fem kategorier ala slik vi har hatt tidligere. Av de 20 er det bare fem som vi mener kan passe som luksuriøse seilbåt, tre av disse er katamaraner.
SEILmagasinet har fordelt båtene i kategoriene: Familieturseilere, Luksuriøse turseiler, båter egnet for langtur og raske seilbåter. Flere av båtene kunne passe inn i andre katekorier også.
SEILmagasinets egen inndeling i kategorier
| Familie | Luksus | Langtur | Raske seilbåter |
| Lagoon 38 | Saffier 46 | Pure 42 | Xr 41 |
| Sun Odyssey 415 | Oceanis 52 | Tortue 147 | JPK 1050 |
| Fountain Pajot 41 | Wauquiez 55 | Stem 50 | First 30 |
| Leopard 46 | CBN 2 | Vaan R5 | Dragonfly 36 |
| Dufour 48 | Boreal 56 | Woy 26 | |
| Excess 13 | Kraken 58 |
Jury på 12
Prisen blir gitt av journalister fra ledene seilbåtblader i Europa hvor SEILmagasinet er en av dem. Utvelgelsen starter i juni hvor journalistene foreslår båter. Disse båtene ble testet i Nederland og Spania i høst.
Hva syns du?
Det blir mye diskusjon i juryrommet under nomineringen, og når vi plukker ut vinnerne. For gøy ønsker vi i SEILmagasinet å sjekke våre leseres mening opp mot hva vi fant ut etter å ha prøveseilt båtene. Denne avstemningen har ingen påvirkning på hvordan det endelige resultatet av juryarbeidet blir.
Båter du kan stemme på
Lagoon 38: Prisgunstig katamaran
Lagoon 38 har fått løsninger fra Lagoon 43. Unikt er at du kan forlenge salongbordet fra salongen inne, og ut i cockpiten akter. Den nye 38-foteren kan du få med fire store lugarer og to store bad, samt enormt med uteplass. Dette er en kompakt katamaran hvor verftet har jobbet med å holde kostnadene nede med et volum som en diger 50 foter med ett skrog.. Lagoon 380 rett under fem millioner norske kroner.
.
Sun Odyssey 415: Klassens prisvinner
Jeanneau Sun Odyssey 415 kan beskrives som en videreutvikling av 410. Skroget er modifisert noe, og nyheten er enda bredere i hekken. Båten imponerte under til dels kraftig vind da vi seilte den i Spania. Det er under dekk det meste har skjedd. Nye 415 er mer ordinær i planløsningen. Salongen er blitt større – på bekostning av kartbord og bysse. Prisen starter på ca. 3,2 millioner i norske kroner med moms. Den skal være klassens prisvinner.
.
.
FP41: Mye volum for en hyggelig pris
Fountain Pajot skifter ut modellprogrammet og kutter priser. Etterspørselen etter katamaraner er ikke like stor lengre. FP 41 er bare en av fem nyheter som er annonsert, alle til en lavere pris. Verftet sier at de har kuttet på avansen. Den nye stilen har større åpning mellom salong og cockpit, og ha kjøkken øy. Båten vi testet har utstyrt med elmotorer. Den nye 41-foteren kan leveres med tre eller fire lugarer. Prisen i Norge blir under seks millioner inklusive moms.
.
.
EXCESS 13: Endelig en rask katamaran til en fornuftig pris
Om du liker å bruke seilene som fremkomstmiddel, og foretrekker funksjonelle og enkle løsninger, så ta en titt på denne nye Excess 13. Katamaranen byr på sporty seilegenskaper og spreke linjer. Excess 13 er en katamaran som krysser godt, uten stikkjøler, og er en milsluker på havet. Den lyse, minimalistiske, luftige og spreke innredningen minner meg om skandinavisk design fra 60-tallet, en stil som vil appellere til den riktige målgruppen for båten. Excess virker både gjennomtenkt og grundig gjennomført. Prisen starter på 6,7 millioner kroner.
.
.
Leopard 46: Komfort med mer fart
Leopard 46 fra Sør-Afrika er et flytende hus med flybridge og cockpit foran overbygget. Men nyheten skal ha litt smalere skrog, som gir lavere motstand og bedre seilegenskaper. Dette er en godt utstyr katamaran med litt høyere finish. Du får båtene med tre, fire eller fem lugarer. Den leveres også med elektriske motorer, noe båten vi testet hadde. De bruker samme system som Dufour og Fountain Pajot. Prisen starter på rundt 9,6 millioner norske kroner.
.
.
Dufour 48: Mer volum og luksus
Dufour holder høy utviklingstakt og erstatter 470 fra 2021 med Dufour 48. Nyheten følger formspråket fra 37, 41 og 44, og trenden med mer bredde og volum. Dette gjør 48-foteren enorm. Dufour 48 får også en rekke løsninger vi har sett på Dufour 44. Også på 48 kan du velge om du vil ha byssa frem til hovedskottet, eller en langsgående bysse. Vi har testet båten i begge utgaver, i Norge og i Spania. Du får båten med tre eller fire lugarer. Prisen starter på rundt seks millioner norske kroner.
.