NOMINERTRE: SEILmagasinet har testet disse fem båtene og skal plukke den beste. Hvilken har du mest tro på?
NOMINERTRE: SEILmagasinet har testet disse fem båtene og skal plukke den beste. Hvilken har du mest tro på?

Stem på årets luksuriøse seilbåt

Hvilken er best, Swan 58, Hallberg-Rassy 50, X5.6, Jeanneau Yacht 60, eller Lagoon 55?

Publisert Sist oppdatert

22. januar blir det kjent hvilke båter som får den prestisjefulle prisen som hvert år blir utdelt under Boot i Dusseldorf. I år er det fem priser: Familieturseilere, luksuriøse turseiler, performance cruiser, langturseilere og spesielle seilbåter. Prisen blir gitt av journalister fra ledene seilbåtblader i Europa hvor SEILmagasinet er en av dem. Utvelgelsen starter i juni hvor journalistene foreslår båter. Disse båtene ble testet i Frankrike og Spania i høst.

Hva syns du?

Det blir mye diskusjon i juryrommet under nomineringen, og når vi plukker ut vinnerne. For gøy ønsker vi i SEILmagasinet å sjekke våre leseres mening opp mot hva vi fant ut etter å ha prøveseilt båtene. Denne avstemningen har ingen påvirkning på hvordan det endelige resultatet av juryarbeidet blir.

Swan 58: Nautor Swan har vært med to ganger tidligere med sine regattabåter, men aldri med sine komfortable og raske turseilere. Swan 58 representerer verftets nye stil, et konsept de har fått stor suksess med. German Frers har skapt en moderne modell som representerer verftets verdier. Pris fra 27 millioner kroner.
Swan 58: Nautor Swan har vært med to ganger tidligere med sine regattabåter, men aldri med sine komfortable og raske turseilere. Swan 58 representerer verftets nye stil, et konsept de har fått stor suksess med. German Frers har skapt en moderne modell som representerer verftets verdier. Pris fra 27 millioner kroner.
Hallberg-Rassy 50: Verftet på Orust slipper nye modeller på løpende bånd, og har fornyet sin serie på få år. Den nye 50-foteren erstatter en 48-foter, men er blitt en langt større båt. Hallberg-Rassy har klart å skape en moderne båt, uten å gi slipp på velfungerende løsninger. Pris fra 18 millioner kroner
Hallberg-Rassy 50: Verftet på Orust slipper nye modeller på løpende bånd, og har fornyet sin serie på få år. Den nye 50-foteren erstatter en 48-foter, men er blitt en langt større båt. Hallberg-Rassy har klart å skape en moderne båt, uten å gi slipp på velfungerende løsninger. Pris fra 18 millioner kroner
X5.6: X-Yachts nye flaggskip har gjort X6.5 overflødig. 56-foteren bygger på verftets PureX-serie, og utfordrer Swan og Hallberg-Rassy med en båt med sprekere seilegenskaper, men allikevel høy kvalitet og komfort. Danskene har vært litt mer lekende under dekk, godt hjulpet av norske ideer. Pris fra 12 millioner kroner
X5.6: X-Yachts nye flaggskip har gjort X6.5 overflødig. 56-foteren bygger på verftets PureX-serie, og utfordrer Swan og Hallberg-Rassy med en båt med sprekere seilegenskaper, men allikevel høy kvalitet og komfort. Danskene har vært litt mer lekende under dekk, godt hjulpet av norske ideer. Pris fra 12 millioner kroner
Jeanneau Yacht 60: Jeanneau kan også produsere luksuriøse båter, men samtidig holde prisen nede. Du får to slike 60-fotere for prisen av en Hallberg-Rassy 50, men det er før du dytter på utstyr. Da minker forskjellene. Det franske verftet har utviklet en svær fleksibel modell hvor innrdeningen kan gjøres om med et håndgrep. For første gang har jeg seilt en båt hvor halve salongen er tom dørk. Her skal du innrede salongen selv, gjerne med løse gjenstander. Pris fra 8,5 millioner kroner.
Jeanneau Yacht 60: Jeanneau kan også produsere luksuriøse båter, men samtidig holde prisen nede. Du får to slike 60-fotere for prisen av en Hallberg-Rassy 50, men det er før du dytter på utstyr. Da minker forskjellene. Det franske verftet har utviklet en svær fleksibel modell hvor innrdeningen kan gjøres om med et håndgrep. For første gang har jeg seilt en båt hvor halve salongen er tom dørk. Her skal du innrede salongen selv, gjerne med løse gjenstander. Pris fra 8,5 millioner kroner.
Lagoon 55: Markedet vil ha flere skrog, og Lagoon leder vei. Dette er et flytende hotellskip med fire suiter. Lagoon er en del av Beneteau, og har tatt lederposisjonen i organisasjonen når det gjelder komfort og luksus. Dette er også en båt til 20 millioner, men byr på mye mer volum enn de Skandinaviske modellene. Pris fra 15 millioner kroner.
Lagoon 55: Markedet vil ha flere skrog, og Lagoon leder vei. Dette er et flytende hotellskip med fire suiter. Lagoon er en del av Beneteau, og har tatt lederposisjonen i organisasjonen når det gjelder komfort og luksus. Dette er også en båt til 20 millioner, men byr på mye mer volum enn de Skandinaviske modellene. Pris fra 15 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS