LUKSUS: CNB 62, Oceanis 52, Safier 46 og Wauquiez 55 ble alle testet ut fra Port Gineste i Spania i oktober.

Stem på årets luksuriøse seilbåt

Hvilken er best, Saffier 46, Oceanis 52, Wauquiez 55 eller CNB 62. Vi vil høre SEILmagasinets favoritt til Årets Båt i Europa.

Publisert

17. januar blir det kjent hvilke båter som får den prestisjefulle prisen som hvert år blir utgitt under Boot i Dusseldorf. I år er det bare 20 nominerte båter. Disse er nominert uten å bli plassert i en kategori, men vi i SEILmagasinet har tatt oss den frihet å inndele de 20 båtene i fem kategorier ala slik vi har hatt tidligere. Av de 20 er det bare fem som vi mener kan passe som luksuriøse seilbåt, tre av disse er katamaraner.

SEILmagasinet har fordelt båtene i kategoriene: Familieturseilere, Luksuriøse turseiler, båter egnet for langtur og raske seilbåter. Flere av båtene kunne passe inn i andre katekorier også.

Jury på 12

Prisen blir gitt av journalister fra ledene seilbåtblader i Europa hvor SEILmagasinet er en av dem. Utvelgelsen starter i juni hvor journalistene foreslår båter. Disse båtene ble testet i Nederland og Spania i høst.

TEST: Juryen kommer fra 12 europeiske seilblader.

Familie Luksus Langtur Raske seilbåter
Lagoon 38Saffier 46Pure 42Xr 41
Sun Odyssey 415Oceanis 52Tortue 147JPK 1050
Fountain Pajot 41Wauquiez 55Stem 50First 30
Leopard 46CBN 62Vaan R5Dragonfly 36
Dufour 48Boreal 56Woy 26
Excess 13Kraken 58

Hva syns du?

Det blir mye diskusjon i juryrommet under nomineringen, og når vi plukker ut vinnerne. For gøy ønsker vi i SEILmagasinet å sjekke våre leseres mening opp mot hva vi fant ut etter å ha prøveseilt båtene. Denne avstemningen har ingen påvirkning på hvordan det endelige resultatet av juryarbeidet blir.

Saffier SL 46 koster 15 millioner kroner.

.

Saffier SL 46: Dagseileren som har blitt luksus

SAFFIER SL 46 er en sprek båt med en diger komfortabel cockpit. 46-foteren har det meste fra dagseilerne, men har også plass til en komfortabel innredning. Båten er bygget for å kunne seile alene er solid og gjennomtenkt. 

Vi seilte båten ut fra IJmuiden i mars, og på nytt i Spania i oktober. Vi syns båten var litt tung i mars, og den var lettere i oktober. Ny kjøl har gitt spart vekt. Lettere kjølblad og litt mer i bulben. Båten kan gjerne være i gruppen med raske seilbåter. Du må ut med 15 millioner kroner.

Beneteau Oceanis 52 koster fra starter seks millioner norske kroner.

.

Oceanis 52: Mer for pengene

Beneteau Oceanis 52 er en videreutvikling av Oceanis 51.1. Akterskipet er modifisert og forlenget. Justeringene har ført til 30 prosent mer bovolum, ifølge produsenten. Båten har også fått nye ror og kjøl, hvilket skal gi bedre seilegenskaper. Arbeidsforholdene i cockpiten er også blitt forbedret – sittegruppen har fått vinkler, og det er skapt en gangvei til dekk mellom rattpidestallene og cockpitbenkene. Stilen under dekk er også et løft opp. Prisen starter på seks millioner norske kroner. 

.

Båten vi seilte er godt utstyrt og har en prislapp på 40 millioner kroner. Prisen på Wauquiez 55 starter fra 23 millioner.

.

Wauquiez 55: Luksus i ny innpakning

Wauquiez 55s enorme volum vekker oppsikt. Yachten imponerer, og seiler langt bedre enn hva utseende hentyder. Regattaseilere på havet har trukket innendørs, det bør kanskje også turseilerne også gjøre. Den nye 55 foteren byr på en cockpit som er beskyttet mot elementene.

Wauquiez virker langt større enn 55-fot. Den byr på en eierlugar vi kun tidligere har sett i superyachts over 100 fot.

Vi ble positivt overrasket da vi seilte båten i frisk vind. Dette er en skikkelig milsluker. Også på kryss leverer båten. Karbonmast og gode seil hjelper. En svingkjøl som stikker hele 4,2 meter bidrar også.

.

CNB 62 er ingen billig båt. Prisen starter på over 24 millioner norske kroner.

.

CNB 62: Holdt seg til kai

CNB 62 kan beskrives som «EnderPearl»s lillesøster. Cockpiten er unik. Styreposisjonene er flyttet frem, slik at all seilhåndtering gjøres fra det store akterdekket – et dekk som også egner seg for å slikke solen. Storseilskjøtet er festet til en targabøye som frigjør dørkplass. Under dekk er det tre lugarer med tre bad, samt en mannskapslugar og en jollegarasje. Dette er den eneste båten SEILmagasinet ikke fikk testet. Kraftig sidevind i havne gjorde det vanskelig å forlate kai da de to siderorene var vinklet kraftig ut, og ville henge seg opp i moringliner. Synd. Prisen starter på over 24 millioner norske kroner.

.