START: X-332 «X-Faktor» kom godt ut fra start i regn.

Vant Seilmakeren Doublehanded på rutine

Harald Matland og Torkjell Tolo vant den lille klassen med X-332 «X-Faktor» og var også raskest over all.

Publisert Sist oppdatert

– Me gjekk for trygge og gode vegvalg. Me kjenner båten godt, og alt fungerer som det skal, svarer Matland på en e-post fra SEILmagasinet. Han seiler for Nordhordland Seilforening, og Tolo seiler for Hardanger Seglklubb, og studerte løpet fra 2022 hvor også seilte dette løpet. De to er veteraner i SEILmakaren, og Matland har deltatt 17 ganger, mens hans makker har seilt 13 ganger. Det er femte gang «X-Faktor» vinner klassen, og de har også to andre plasser.

SOL: Det ble mye spinnakerseiling i rolig vind under årets Seilmakeren Shorthanded.

.

YOUTUBE: Harald Matland har egen YouTube-kanal hvor han legger ut filmer fra shorthanded-seiling.

Start og stopp

– Vi var godt posisjonert når den vindstille perioden kom fredag kveld og me rak nordover med 1,1 til 1,2 knop. 

Når vinden kom igjen frå nord skal det ikkje mykje vind til for å få «X-faktor» til å gå på kryss. Det vart veldig mykje spinnakersegling i roleg vind. Då prøver me å følgja polardiagrammet og skjæra for å få fart i båten. Dette var nok heller ikkje dagen for dei store raske båtane med høg rating, skriver Matland. «X-Faktor» brukte 28 timer og 17 minutter på banen. Korrigert tid ble det 29:09:38, fem minutter før X-35 OD «Astrix». Også den store klassen ble vunnet av en X-Yachts. Denne ble vunnet av Morten Sola og Sveinung Tjessheim i X-412 «Lillefix». De seilte på 27 timer og 26 minutter som ble 29:50:13 på korrigert tid.

Du finner resultatene på Sail Race System.

Dropper VM

Selv om Harald Matland og Torkjell Tolo vant Vestlandets prøve VM, så blir det ingen Oslotur på «X-Faktor».

– Det vart mast på meg i vinter om at eg måtte vera med. Eg synes det vert for mykje. Skal heller ikkje vera med på Shetland Race i år. Hovedforkuset i år vert å delta i Silverrudder i september, skriver vinneren av Seilmakeren Doublehanded til SEILmagasinet.