BLÅTT: Familien forteller at de ser hav i alle retninger og ikke har sett stort til andre båter.
KREVENDE: Midt ute på åpent hav meldte det ene problemet seg etter det andre.

Lekkasje midt i Atlanterhavet

Den norske familien på fire fikk problemer med båten rett før de var halvveis over Atlanteren. 800 nautiske mil fra mål blir de fulgt nøye av redningstjenester og ARC-teamet.

Publisert Sist oppdatert

Iselin og Emil, med barna Ellie på 8 år og Leon på 11 år la i sommer ut på langtur med seilbåten S/Y Miss U, en Jeanneau Sun Odyssey 439, fra Oslo. I starten av november seilte de fra Las Palmas på Gran Canaria med ARC+. Om bord har de to finske erfarne seilere som ekstra mannskap. Dagen før familien var halvveis over Atlanterhavet, begynte motoren å ta inn masse vann. Det har ført til noen krevende dager for familien. 

ROLIG: Familien skulle gjerne hatt litt mer vind, men koser seg sammen om bord i båten.
ATLANTERHAVET: Familien seiler med ARC+, og er estimert fremme på Grenada 8. desember.

Vanninntregning via motorpropell

– Vi kjørte motoren i fri for å lade batteriene litt, da den varslet om vanngjennomtrengning gjennom belgen (saildrivemembranet). En slik alarm varsler i praksis om at det kommer saltvann inn i båten via seildrevet. Vi åpnet motorrommet og pumpet ut 30 liter vann fra under motoren. De siste par dagene har vi pumpet ut ca. 10 liter i døgnet. Dette er ekstra ekkelt ettersom det skjedde midt ute på Atlanteren, dagen før vi var halvveis, forteller Iselin Eng.

LANGTUR: Familien på fire fra Oslo seiler med Stillehavet som mål.
LANGTUR: Familien på fire fra Oslo seiler med Stillehavet som mål.

Uvær og brudd i styrekabel

Senere samme dag ble familien tatt av et skikkelig tordenvær med vinder opp i 37 knop. 

– Det var lyn og torden overalt rundt oss og vi gjorde 8 knop med en liten flik av forseilet ute. I de sterke kreftene oppsto det flere brudd på kordellene i styrekabelen. Ryker denne kabelen fungerer ikke rattene lenger, men vi har heldigvis autopilot og nødror. Vi har rigget opp en nødskjøt av kabelen, ved hjelp av vaieren vi vanligvis bruker til å låse fast jolla med og bullklemmer. Nå håper vi vanninntrenging holder seg stabil og styringen fungerer de siste nautiske milene vi har igjen. Både ARC og Hovedredningssentralen i Stavanger og Fort de France er oppdatert om situasjonen og følger med oss via posisjonsdeling, sier Iselin.

Foreløpig er familien 816 nautiske mil fra målstreken, og de er estimert til å være fremme på Grenada sent på kvelden 8. desember.