Det meste skjer i starten og rundingene

Dommerne har mest å gjøre i starten og rundingene. Det er der de fleste strafferundingene blir utdelt.

Publisert

– Ja, i starten idømmer vi gjerne straffer fordi seilerne ikke kan reglene eller fordi noen havner litt på «hæla» og forårsaker en situasjon. I rundingene oppstår det gjerne situasjoner fordi seilerne ikke har planlagt hvordan de skal runde eller har et bilde av hva som skjer, sier Thomas Kresse, som er en av Norges mest erfarne dommere.

I seilsportsligaen blir seilerne fulgt av dommere som idømmer eventuelle strafferundinger. De er utstyrt med et rødt og et grønt flagg, som i de aller fleste tilfellene vises som følge av at et lag har protestert på et annet lag. Viser dommeren det røde, må båten det er blitt protesert på, foreta en strafferunding. Vises det grønne, mener dommerne at båten ikke har gjort noe galt eller at dommerne ikke har tilstrekkelig informasjon til dømme.

Tidligere inkluderte en strafferunde både en jibb og en stagvending, man skulle foreta en full 360 graders straffevending kalt entørnsstraff. I år behøver man kun å foreta en halvtørnsstraff dersom man tar straffen frivillig, det vil si en stagvending når man lenser eller en jibb når man krysser. Venter man med å ta straff til dommerne gir et rødt flagg, er det fortsatt en vanlig entørnstraff.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her