Kjøl og rorprofiler

Går det så det piper?

Mange bruker tusenvis av kroner fra vannlinjen og oppover - mens det største forbedringspotensialet kanskje er under.

Publisert Sist oppdatert

– Er man fornøyd med kjølen som den er, sparkler jeg forkanten slik at den blir fin og jevn. Jeg er også veldig nøye med overgangen mellom kjøl og skrog. Det er viktig å være helt sikker på at det er tett slik at det ikke er vanngjennomtrengning. 

– På en blykjøl er ikke det så farlig, men på en jernkjøl får du ved vanngjennomtrenging rust, og da detter svære «kaker» av bunnstoff og «kjøldeler» av etter hvert.

– I akterkant av kjølen er det viktig med skikkelige kanter, skikkelig markerte kanter slik at vannet slipper. Jeg mener at på en cruisingbåt kan bredden på kjølen i akterkant være 8 millimeter, mens den på en racingbåt bør være ca. 3 mm, sier Ferskaug, som slett ikke har båtpuss som sitt daglige virke. Han er flytekniker i SAS, men han er «over middels» interessert i dette emnet. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her