Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Heitmann jubilerer med braksalg av Sun Fast 3300
Heitmann jubilerer med braksalg av Sun Fast 3300

Solgte samme båt to ganger

Jubileumsåret ble spesielt for Heitmann Marin. Blant annet har de solgt samme båter opptil flere ganger i år.

Publisert Sist oppdatert

Å selge samme båt to ganger lyder kanskje suspekt, men det er ikke verre enn at det har vært veldig stort trykk i bruktbåtmarkedet i år. –En kunde med båt i Middelhavet kjøpte båt her hjemme tidlig i sommer fordi korona gjorde det umulig å reise. Da reiserestriksjonene ble opphevet solgte han båten i Norge igjen, og det med fortjeneste, sier daglig leder Oda Lotte Heitmann i Heitmann Marin.

Stigende

Peter og Oda Heitmann jubilerer.
Peter og Oda Heitmann jubilerer.

Hun forteller at også flere har benyttet denne modellen i år. Dårlig tilgang på leiebåter i Norge, mener hun er forklaringen. Dessuten har prisene på brukte båter vært stigende i år som følge av uvanlig stor etterspørsel.

Heitmann Marin er en veteran i båtbransjen med 40 års fartstid i båtfolkets tjeneste. I dag drives selskapet av andre generasjon i flotte lokaler i vannkanten ved Drøbaksund. Oda Lotte Heitmann er nå sjefen med pappa og gründer Peter Heitmann som aktiv mentor. Mye har endret seg i bransjen siden Peter Heitmann startet med å selge ukjente Jeanneau til frankofile nordmenn fra containere på Bekkelagskaia for 40 år siden.

Større

En klar trend er at båtene er blitt større, mer komfortable og bedre utstyrt. Peter Heitmann synes også at kundene har endret seg. De er blitt mer velstående og mer krevende. I senere år har Heitmann Marin solgt flere store og dyre båter av typen Swan og motorbåtene Prestige og Lagoon. Samtidig er noe av futten gått ut av markedet for de typiske familiebåtene i størrelsen 30 til 40 fot. Særlig seilbåtsalget har dabbet av, og Heitmann-familien livnærer seg nå i stadig større grad av motorbåter, men i år kan far og datter glede seg over at regattabåten Jeanneau Sun Fast 3300 har slått godt an på det norske markedet.

Folk som kjenner selskapet vet at en av styrkene er gode kunderelasjoner med stor grad av gjensalg. Sosiale sammenkomster og arrangementer er en del av driftsformen hos Heitmann, og da passer det jo dårlig med 40 års jubileum og 70 års feiring for Peter i et år med korona, men fortsatt stortrives de to i bransjen. De mener at båt er en god investering i livskvalitet. Økonomisk hevder Peter at båt plasserer seg mellom bil og hytte, og særlig kurante båter holder seg godt i pris. Når vi spør om hva folk bør tenke på før de skal kjøpe båt, får vi til svar at det gjelder å ikke tenke for mye, men å handle.