Dine erfaringer med Bavaria 34 AC

34-foteren fra 1999 hadde et kort liv, men ble solgt i enorme volumer i Norge. Nå er den blitt en fornuftig og ettertraktet bruktbåt som fremdeles gir mye for pengene.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria 34 AC var modellen som virkelig fikk nordmenn til å oppdage det tyske verftet. Det var en modell som snudde hele båtmarkedet fra et miserabelt tiår. Fra 1988 til 1998 ble det nesten ikke solgt noen nye seilbåter, og bruktprisene var høye. 34-fotere var en båt som hadde mer volum, mer komfort, og var billigere enn det meste på bruktmarkedet. Ikke rart at de fleste valgte å kjøpe ny båt.

Ti års utvikling

Det norske seilbåtmarkeder hadde gått glipp av ti års utvikling. Bavaria kunne leveres med varmtvann og dusj, hadde rattpidestall med cockpitbord og plotter. Båten kunne også leveres med tre lugarer uten tillegg i prisen. Da den kom i 1999 var prisen bare 690 000 kroner.

Vi har testet mange Bavaria-modeller opp gjennom tidene, men har ingen spesiell test av 34-foteren, hverken i SEILmagasinet, eller i Seilas. Men vi seilte båten i 2006, den gangen mot Bavaria 33 Cruiser for å se på utviklingen, og om du fikk mer for pengene ved å kjøpe ny, eller brukt. Tross for at den noen år gamle 34-foteren hadde en høyere pris brukt, enn hva utropsprisen for en ny 33 Cruiser kostet, så var ikke svaret helt enkelt. Den nye 33 foteren ville blitt mye dyrere med alt utstyret som fulgte med den brukte båten, og bruktbåten slatt du å vente på. Vi likte også stil, finish og detaljnivå bedre på den gamle.

Over 20 år

I 2006 var Bavaria 34 AC en ny bruktbåt, i dag er disse båtene over 20 år. I 2006 forlangte selgeren 750 000 for sin strøkne bruktbåt, i dag er nok disse båtene preget av eierens vedlikehold, og prisene ligger mellom 350 000 og 450 000 kroner. I en båt på denne alderen kan man forvente større kostnader, som oppgradering av seil, bytte av motor.

SEILmagasinet følger bruktmarkedet og har observert at Bavaria 34 AC er en lettsolgt modell. I og med at det er mange av disse på markedet, så vil også prisen justere seg til et riktig markedsnivå, og det har økt de to siste årene.

MØRK: Bavaria hadde mørk beis på sin mahoganyinnredning for 20 år siden.
SEIL: Båten vi testet hadde klassisk mast med lazyjacks på storseilet.

Ta konkakt

Bruktbåttips

SEILmagasinet har en ny serie hvor vi tar frem aktuelle bruktbåter. Vi tar frem gamle tester, og snakker med båteiere for å gi en god beskrivelse av båtens styrker og svakheter. Vi vurderer båten også opp mot dagens båter i samme segment.

2019

Beneteau Oceanis 40 (+)

• Bavaria 38 AC (+)

• Dufour 34 Performance (+)

Hanse 430e (+)

• Jeanneau Sun Odyssey 35 (+)

• Hallberg-Rassy 312 (+)

2020

• First 40.7 (+)

• X-362 (+)

• Marieholm MS20 (+)

• Bavaria Vision 44 (+)

• Fenix (+)

• Hanse 400 (+)

2021

Albin Express (+)

Sun Odyssey 409 (+)

• Maxi 77 (+)

Bavaria 34 AC

Albin Ballad

Elan 37 (+)

2022

X-79 (+)

Dufour 385 GL (+)

Comfortina 32 (+)

Har du erfaringer og meninger om Bavaria 34 AC, så hører vi gjerne fra deg. Hva er båtens sterke og svake sider? Hva slags råd vil du gi til en som kan tenke seg en slik båt? Hva skal til for å bruke den til tur, og hva er avgjørende for bruktprisen.

Skriv til axel@seilmagasinet.no og del dine erfaringer med oss.

Artikkelen om Bavaria 34 AC kommer i SEILmagasinet 4-2021.