FIRST 36: Kun en tegning er publisert av den nye First 36 som fremstår som en relativt ordinær seilbåt.
FIRST 36: Kun en tegning er publisert av den nye First 36 som fremstår som en relativt ordinær seilbåt.

Endelig en ny First

First 36 blir litt Beneteau og litt Seascape. Det oppsummere en av vinterens mest spennende nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Seascape fra Slovenia utviklet ekstreme nisjebåter med røtter fra Mini Transat. Beneteau leverer mest båter til folk flest. Beneteau hadde en enorm suksess med sine First-båter, men mistet taket da regattaseilerne gikk over fra å seile baneseilas til shorthanded på havet. JPK og Jeanneau fant Transquadra-kundene, og fant også veien ut av Frankrikes grenser. Med hjelp fra Seascape skal Beneteau gjenoppbygge First og den nye 36-foteren blir første modell hvor disse miljøene jobber sammen. Så langt har Beneteau bare satt på aluminiumsmast, fast kjøl og innenbordsmotor på de tidligere Seascapemodellene.

Stor 36-foter

Det er lite teknisk informasjon i pressemedlingen fra Benetau, men det kommer frem at First 36 vil vises frem på Boot i Dusseldorf i januar. Det står også at båten vil bli lettere og mer livlig enn de fleste andre båter på markedet, og at modellen blir en bro mellom en sportsbåt og en turseiler. Takket være båtens bredde, så vil volumet og komforten være sammenlignbar med First 40.7.

Mange kokker

Kristian Hajnsek fra Seascape har ledet gjengen som har utviklet båten. Samuel Manuard har konstruert First 36 med strukturell hjelp fra Pure Design & Engineering. Manuard har stått bak alle Seascape-modellene, og er også ledende konstruktør i Class 40-miljøet.

Lorenzo Argento står bak den nye båtens linjer, og gjør at First 36 følger designuttrykket til First Yacht 53. Gigodesign er også med, et byrå som har jobbet med Seascape.

UTVIKLING: Gianguido Girotti, Damien Jacob, Lorenzo Argento, Sam Manuard, Andraz Mihelin, Luka Stepan og Martin Sostaric jobber med detaljene rundt den nye 36-foteren.
UTVIKLING: Gianguido Girotti, Damien Jacob, Lorenzo Argento, Sam Manuard, Andraz Mihelin, Luka Stepan og Martin Sostaric jobber med detaljene rundt den nye 36-foteren.
Powered by Labrador CMS