Regatta med stopp for å kjøpe pizza

Pantaenius Bohusracet er Nordens største tomannsregatta. Historien bak suksessen er interessant.

Publisert Sist oppdatert
ARRANGØR: Pär Bäck var med å starte Bohusracet, og hadde ideen til banen.
ARRANGØR: Pär Bäck var med å starte Bohusracet, og hadde ideen til banen.

Pär Bäck var med å starte Pantaenius Bohusracet, og skisset ut banen. Bäck er på plass på båtutstillingen i Göteborg for å få enda flere interessert i regattaen som har over 200 påmeldte båter.

For å få en matbit

Ideen til Bohusracet kom på starten av 90-tallet, og var et resultat av at det var vanskelig å få samlet et fullt mannskap.

– Vi så hva som skjedde i Frankrike, og mente vi kunne gjennomføre noe tilsvarende i Sverige. Vi seilte alle mindre båter som Express med mindre komfort. For å gjøre det enklere fant vi ut at det kunne være smart med å legge banen innom noen byer slik at det var mulig å få seg en matbit under veis. Tanken var å spise frokost i Fjällbacka og og kjøpe en Pizza i Strömstad senere på dagen. Men jeg tror ingen har benyttet seg av muligheten, forklarer Pär Bäck. Han seilte regattaen i en CB66 Racer i 2015, og burde absolutt benyttet seg av ideen.

 

Nysgjerrig på Bohusracet?
Nysgjerrig på Bohusracet?

 

Skulle rundt Færder

– Meningen var å runde Færder fyr, men da ville banen bli for lang, så vi plukket ut Trestenene på kartet som et bedre alternativ, forteller Bäck. Banen er på 170 nm, men ville vært 20 nm lenger med Færder Fyr som rundingsmerke. Banen er laget slik at de fleste båtene er i mål i løpet av lørdag kveld. De mindre båtene starter før lunsj på fredag.

Det ble også langt begrensninger på vei sydover fra Trestenene, slik at mindre båter kunne delta, og for å unngå krav om kostbart sikkerhetsutstyr.

 

Sail Race System

I fjor tok Bohusracet i bruk Sail Race System sammen med tracking som gjør det morsommere for publikum å følge racet. 

Bohusracet snart fullt
Bohusracet snart fullt

Pär Bäck sier også at påmeldingen ligger litt etter i fjor, men at det blir et rush etter utstillingen i Göteborg. I skrivende stund er det 37 båter påmeldt, hvor seks av disse er norske. Du finner påmeldingen her.

 

SEASCAPE: I 2015 var det 8 Seascape 27 med på Bohusracet fra fire nasjoner. Kun 31 sekunder skilte de to første båtene i mål.
SEASCAPE: I 2015 var det 8 Seascape 27 med på Bohusracet fra fire nasjoner. Kun 31 sekunder skilte de to første båtene i mål.
STEINER: Det gjelder å finne korteste vei mellom steinene langs Bohuslän under Bohusracet, som her inn mot Fjällbacka.
STEINER: Det gjelder å finne korteste vei mellom steinene langs Bohuslän under Bohusracet, som her inn mot Fjällbacka.